Lopen langs de Linie!

29 juli 2017 - Gorinchem, Nederland

Waarschijnlijk ben ik al honderden malen langs Fort Altena gereden. Als je over de A27 rijdt net voor of na de beruchte Merwedebrug liggen een paar met gras begroeide bulten. Dat vraagt om nader onderzoek!

Dus zaterdagmiddag stappen we in Suzi, rijden over de Merwedebrug en nemen afslag Werkendam/Sleeuwwijk en parkeren binnen een paar minuten bij Fort Altena.

Tussen Werkendam en Woudrichem ligt het zuidelijkste deel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het was een 19e-eeuwse verdedigingslinie die zich uitstrekte van de Zuiderzee tot de Biesbosch. De linie voorzag in het onder water zetten van land, wat de vijand moest tegenhouden in zijn opmars naar de"Vesting Holland". De linie bestaat uit ruim vijftig forten en zes vestingsteden en wordt verbonden door ruim duizend militaire en waterbouwkundige objecten in het omliggende open landschap.

Eerst maar naar het Fort want het miezerde nog steeds, het piepkleine museum ingedoken en gelijk maar naar de hoofdatractie "de film". Duurde ongeveer 15 minuten maar was zeer leerzaam. Daarna was de wandelroute aan de beurt, het was gelukkig droog geworden en gewapend met de paraplu's gingen we op stap.

Algauw zagen we het begin van de route, namelijk Het Liniepad, eerste stukje loop je door een stobbengriend,een klein paadje tussen allerlei soorten wilgen. Daarna een stuk langs een fietspad en de snelweg wat een aparte gewaarwording is. Maar gelukkig gaan we al gauw rechtsaf waar we langs de Zevenbansche Boezem gaan lopen. Daar wordt het wat spannender daar zien we diverse kazematten ,een soort groepsschuilplaatsen uit de laatste wereldoorlog. De mooiste van allemaal, is ingericht als vogelobservatiepost. We komen ook nog een paar waterwipmolens tegen ,niet lachen ik wist ook niet dat die bestonden! Dit is het oudst bekende type poldermolen van Nederland, ontstaan rond 1400. Voornaamste kenmerk is dat het hele bovenhuis draaibaar is rond de koker. Als het hard waait schudden of "wippen " deze molens er op los ,vandaar de naam.

Lopend door het Nederlandse landschap begon het ook weer heerlijk Nederlands te regenen en soppend in onze schoenen liepen we langs het plaatsje Uppel weer richting Fort Altena en richting huis waar een heerlijk wijntje op ons wachtte.

1. Hannie Groen:
    30 juli 2017
    De foto's van de planten en bloemen, waren weer erg goed. Vooral het soldaatje en de hoornaar.