Lord Byron en het schiereiland Paliki…..

22 september 2023 - Kefalonia, Griekenland

Vrijdag 22 September

De stranden bij het toeristenoord Lassi liggen als een ketting langs de kust naar het zuiden.
In de buurt van het vliegveld van Kefalonia liggen tal van kleine dorpjes…..in Lakithra vinden we waar we naar op zoek waren, namelijk de rots van Lord Byron. Ik wilde heel graag de plek zien waar deze beroemde Britse dichter naar toe ging om inspiratie op te doen voor zijn gedichten……
Lord Byron was een romantisch dichter, zijn extravagante levensstijl en zijn avonturen op liefdesgebied maakte hem tot één van de meest fascinerende persoonlijkheden van zijn tijd.
In de Griekse Onafhankelijkheidsoorlog ging hij meevechten tegen het Ottomaanse Rijk waardoor de Grieken hem vereren als een nationale held…..

Na het bezoek aan Byron’s Rock leidt een kronkelende weg ons omhoog naar het lieflijke dorp Kastro…..de nauwe hoofdstraat brengt ons naar de ingang van de indrukwekkende Venetiaanse vesting. Er heerst een serene rust…..en een adembenemend uitzicht over het zuidwestelijk deel van Kefalonia.
In het uiterste zuiden van het eiland ligt het havenplaatsje Pesada…..in het haventje wordt het blauwgroene, transparante water omarmd door de rotsen…..
Ik eindig deze dag met een stukje van een gedicht van Lord Byron…..

The isles of Greece! The isles of Greece…..

Where burning Sappho loved and sung,
Where grew the art of war and peace,
Where Delos rose, and Phoebus sprung!
Eternal summer gilds them yet,
But all, except their sun, is set…..

Zaterdag 23 September

Al vroeg in de morgen scheuren we langs de Golf van Argostoli, richting het schiereiland Paliki met zijn glooiend en heuvelachtig landschap. In het noordelijk deel stoppen we bij een uitkijkpunt waar je uitkijkt over het wetland van Livadi……Ik kijk of er nog wat te vogelen valt 😉……helaas, ik spot alleen een eenzame flamingo…..
Daarna raken we compleet de weg kwijt in de wirwar van weggetjes tussen de vele dorpjes. Maar uiteindelijk komen we uit bij het Kipoureon klooster…..gesloten…..maar wel weer een prachtig uitzicht. De zon brandt genadeloos…..

Nog een snelle stop bij het zeer populaire Xi-Beach…..de dreunende muziek komt ons tegemoet……Het is een roodgekleurd zandstrand met hoge witte krijtrotsen…..waardoor een scherp kleurencontrast ontstaat….normaal prachtig voor foto’s maar met al die toeristen valt dat niet mee. We rijden Lixouri binnen, ook wel de “vrolijke “ zus van Argostoli genoemd omdat de inwoners bekend staan om hun muzikaliteit, humor en temperament.
Hier rijdt Griekse Adonis de brommer de ferry op en dwars door de baai van Argostoli varen we terug naar ons beginpunt van de dag……