De omgeving van Argostoli…..

21 september 2023 - Kefalonia, Griekenland

Di 19 t/m 21 September

We verlaten het gemoedelijke havenstadje Poros door de gelijknamige kloof met zijn steile wanden. Griekse Adonis stuurt de camper met grote stuurmanskunst over de bochtige hoofdweg door een tiental soms akelig smalle dorpjes. De namen van de dorpjes eindigen allemaal op “ta” zoals Traviliata, Peratata, Moussata etc.
Rond Argostoli is het moeilijk om een leuke plek te vinden om vrij te staan dus we eindigen uiteindelijk op de vrijwel lege camping Argostoli….
Toen begon het spektakel om een goede plek te vinden…..Te veel overhangende takken, te scheef, te klein…..Adonis zijn Griekse temperament begon op te spelen en de stoom kwam bijna uit zijn oren. Ik bleef in eerste instantie rustig maar uiteindelijk komt mijn vurige karakter ook tot ontploffing…..💣🔥en er ontstond een echt Grieks Theater Drama……😂🙈
Gelukkig zat er niemand op de eerste rij……we hadden zeker een lovende recensie gekregen.
Uiteindelijk eindigen we bij de eerste plek die ik had aangewezen…..😉 Bij een Tsipouro en een wijntje werd het toch nog gezellig…..

Al vroeg stonden we de volgende ochtend in de beroemde “Sinkholes van Argostoli” te turen. Hier speelt zich een verbluffend geologisch fenomeen af. Op deze plek verdwijnt water onder de grond dat pas weer bovenaards komt in Karavomilos aan de oostkant van Kefalonia.
Het water legt ondergronds een afstand van 15 kilometer af.

Argostoli ligt op het smalle schiereiland Fanari en is een drukke, levendige stad. In de ochtend verkopen de vissersboten hun vis en vaak kan je de grote schildpadden Caretta, Caretta zien zwemmen. Je moet zeker gaan kijken…..ze zijn indrukwekkend groot en geweldig om te zien hoe ze bedelen bij de vissers om een visje….( video )
We gaan verder, net buiten de stad ligt de lagune Koutavos, die ontstaan is als gevolg van de aanleg van de Drapano brug in 1813. Al brommend langs de lagune gaan wij richting de Cyclopische muren van “Ancient Krani”……Ze worden cyclopisch genoemd omdat men vroeger dacht dat ze gebouwd waren door éénogige reuzen. De muren zijn meer dan 2 kilometer lang, waarschijnlijk gebouwd in de 7de eeuw v. Chr. Ze waren bedoeld om de oude stad Krani te beschermen……
Laatste stops bij White Rock Beach en één van de meest romantische plaatsen van Argostoli namelijk de vuurtoren van Aghi Theodori…..