Een Spookdorp en de Cave of the Nymphs…..

26 september 2023 - Kefalonia, Griekenland

Zondag 24 September

Al vroeg verlaten we de waardeloze Camping Argostoli…..en rijden 25 kilometer over een soms smalle weg langs diepe ravijnen naar Sami. Ochtendnevel zweeft in de vallei….de herfst is zachtjes ook gearriveerd in Griekenland.
We checken in bij Camping Karavomilos en komen tot de conclusie dat we van de hel in de hemel zijn belandt….
Begin van de avond lopen we nog even naar het Karavomilos meer. Dit piepkleine meer is van groot geologisch belang omdat het ondergronds via een netwerk van grotten verbonden is met de zinkgaten bij Argostoli en met het Melissani meer.

Maandag 25 September

Vandaag brommen we van de ene bezienswaardigheid naar de andere…..allen vlakbij het gezellige Sami gelegen. Al vroeg klimmen we de heuvel op naar de ruïne van de acropolis van Ancient Same……dat in de oudheid één van de vier belangrijkste steden was op Kefalonia, de zogenaamde Tetrapoli. De toenmalige haven van het antieke Same lag ongeveer op dezelfde plaats als de huidige haven. Boven op de heuvel val ik even stil…..en dat gebeurt niet vaak 😉 een ongelooflijk mooi panoramisch uitzicht ontvouwt zich voor ons….het dorp Sami, het eiland Ithaki en het diepblauw van de Ionische Zee…..

Wat later hobbelen we over een binnendoor weggetje en komen uit vlakbij de Dragorati grot. De grot ligt op een diepte van 95 meter en bestaat uit twee ruimtes. De reusachtige tweede ruimte wordt ook wel “de kamer van de Apotheose” genoemd en heeft een hele mooie akoestiek. Hier worden zelfs in de zomer muziekconcerten gegeven….
Volgende stop is het spookdorp Old Vlahata…..ooit een levendig dorp met 800 inwoners. Maar op 12 Augustus 1953 werd Kefalonia getroffen door een aardbeving en in 28 seconden rees het eiland zelfs 60 centimeter omhoog en vernietigde daarbij bijna elk door de mens gemaakt bouwwerk. Hele dorpen werden met de grond gelijkgemaakt…..De aardbeving zorgde ervoor dat meer dan 100.000 Kefaloniërs het eiland verlieten naar de Verenigde Staten, Canada, Australië en andere verre oorden…..We lopen door de restanten van het dorp…..ik krijg er een unheimisch gevoel bij…..Zo triest….
Maar de overlevenden van Vlahata stichtte bij de zee een geheel nieuw dorp…..het charmante Karavomilos, wat bijna tegen Sami aanligt.

Onze laatste maar misschien wel de meest bijzondere bezienswaardigheid is een indrukwekkend natuurwonder…..De Melissani grot, ook wel “Cave of the Nymphs “ genoemd werd ontdekt door een Griekse speleoloog. Er is een opening boven het ondergrondse Melissani meer…..waar de zon voortdurend een spel speelt met het water. De naam “Melissani” komt van de nimf “Melissanthi” die zelfmoord pleegde door in de wateren van de grot te vallen nadat God Pan haar liefde had afgewezen……
Het gebruik van de grot als heilige plaats in de oudheid is bewezen door opgravingen op het kleine eilandje in het midden van het meer.
Als jullie ooit Kefalonia bezoeken dan mag een bezoek aan deze grot zeker niet ontbreken…..