Manolis, de ouderwetse Geitenboer!

12 mei 2019 - Kamariotissa, Griekenland

Aflevering 7

De ochtend was gevuld met overhuizen van Alekas Studios naar het havenplaatsje Kamariotissa. Hier is het klimaat heel wat aangenamer. De prachtige omgeving rond Therma brengt ook met zich mee dat het kil en vochtig is. En daar waren nog geen restaurants en supermarkten open, elke dag 25 km. rijden voor een broodje is een beetje te veel van het goede.

Daarna hadden we zin in een lunchje. En we besluiten dat op een prachtig plekje te gaan doen, boven in de bergen. Dus we gaan voor de tweede keer de hobbelige weg op naar het kerkje met de taverne op die spectaculaire plek. En het was weer genieten hoor. Gelukkig waren ze open, en we zijn de enige klanten. De eigenaar is Manolis. Hij is geitenboer en tavernehouder, dat gaat allemaal samen in Griekenland. En we vallen net met onze neus in de geitenkaas. Eerst eten we wat, simpel maar alles lokaal. Eigengemaakte geitenkaas, de eieren zijn van zijn eigen kippen, de tsiporo van zijn eigen druiven.

Later laat hij ons zien hoe hij geitenkaas maakt op een ouderwetse manier. De mandjes waar de kaas in wordt gedrukt zijn van biezen. Op het vuur staat ook een pan met wilde vijgen te pruttelen, hier wordt later een siroop van gemaakt. We krijgen als dessertje verse geitenkaas met tijmhoning en sesam. Apart! In de bergen horen we de bellen van de geiten van Manolis klingelen. Ik klim nog even naar het kerkje van meer dan 130 jaar oud en werp een blik naar binnen. Wat een speciale plek hier met die overweldigende rotsen om ons heen.

Het wordt een rustig dagje. Later op de middag gaan we vlakbij op zoek naar de Agios Andreas Lagoon. Maar het lukt ons niet om dicht bij de lagoon te komen, we rijden ons constant vast op de weggetjes tussen de velden met graan en klaprozen. Tot onze verwondering zien we nog een oude tank. Een schedel hangt op een hek, daarachter de schapen. Er wacht ze een somber lot. Naast het hek een hoop huiden. Brrrr.

Verderop een groep prachtige rammen. Ze zijn helemaal niet bang en komen naar het hek toegerend. Ze laten zich prachtig op de plaat zetten. In de verte ligt de lagoon, maar daar gaan jullie nog wel meer over horen en zien. Vanaf de pier kijken we hoe de schemering valt en het zachte licht over de bergen heen daalt. In de verte ligt Thassos, het eiland waar we zoveel jaren hebben mogen wonen. De zon gaat onder met prachtige kleuren. Het is een mooie afsluiting van deze dag.

1. Hannie Groen:
    12 mei 2019
    Wat zijn het toch weer prachtige foto’s en wat een ongelofelijk plekje in de bergen bij de geitenhoeder en taverne houder, dat was weer puur genieten.
  2. ANGELIQUE:
    12 mei 2019