Het mooiste kasteel van Brabant!

18 juli 2018 - Gorinchem, Nederland

Prominent in het bosrijke Brabantse land schittert het monumentale Kasteel Heeswijk. In 1835 kocht gouverneur André, Baron van den Bogaerde van Terbrugge het in verval geraakte kasteel voor de somma van 72.500 gulden. Hij startte direkt met een grootse verbouwing en ging er met zijn familie wonen. Onder Baron André werd het kasteel een chique buiten, en de Brabantse elite kwam er veelvuldig over de kasteelvloer.

Om half 10 parkeren we Suzi op het parkeerterrein van het kasteel. Het werd tijd dat we weer eens in beweging kwamen. Met al die hoge temperaturen komen we maar moeizaam in de wandelmood. Maar we hebben er zin in vandaag, en gaan eerst een flinke wandeling maken voordat we het kasteel gaan bezoeken. De route loopt langs het kasteel, er zijn nog geen andere bezoekers dus kunnen we ongestoord foto's maken. In de slotgracht glijdt statig een echtpaar langs. Het zijn exotische zwarte zwanen, vroeger lieten landgoedeigenaren zien dat ze wereldburgers waren door exotische dieren uit te zetten. Nazaten van de zwarte zwaan hebben nog altijd Australië in hun hoofd; ze broeden in de winter, dus de wereld op zijn kop.

We lopen het landgoed uit door een statige beukenlaan. Daarna lopen we tussen de aardappel- en maisvelden, hier en daar een mooie boerderij met gekleurde luiken. De route volgend lopen we een eikenbos in, we volgen een eindeloos pad met mul zand. Klagend sjouwen we verder. Hé Hé eindelijk bereiken we het einde van het pad en gaan we richting het dorp Heeswijk. Overal zijn ze aan het sproeien, de velden zijn dor en droog. Zelfs de koeien hebben het heet, ze staan op stal met de blowers op de koudste stand. Maar eerst een stop bij een beekje, genaamd de Leigraaf. Tijd voor een theetje, we kijken uit op een vispassage. Een vispassage is een waterbouwkundige constructie aangelegd zodat vissen vrij kunnen zwemmen in de beek, zo vergroot het leefgebied. We zaten net lekker te genieten van onze Zeeuwse Bolus, toen er aan de overkant van de beek,een tractor met een giertank aan kwam rijden. Hij begon de inhoud lustig om zich heen te sproeien. Ik kan jullie vertellen dat we zeer snel wegwaren. Jakkes, wat een meur!

We lopen een stuk door het mooie dorp Heeswijk, door een laan met Platanen verlaten we het dorp. De Platanen hebben het zwaar, ze verliezen hun schors door de droogte en staan nu in hun blootje. Gelukkig gaat een groot deel van de wandeling door de bossen, alleen het laatste stukje langs de rivier de Aa lopen we in de zon. Een fluisterboot glijdt over het water, in de verte de kerktoren van Heeswijk.

We naderen het kasteel, het is nu beduidend drukker. We kopen de tickets en lopen de kasteelbrug over. We bewonderen het schilderij van Baron André, hij heeft een vriendelijk gezicht. Het kasteel is prachtig ingericht, mooie bibliotheek, slaapkamers, salons en een echte poepdoos. We klauteren trappen op, zien vele rariteiten in het rariteiten kabinet. Een plafond van Chinees porselein, ook erg bijzonder. Daarna nog de Ridderzaal waar nu romantische echtparen het ja woord kunnen uitspreken.

Kasteel Heeswijk, een prachtig kasteel en een mooie omgeving om te wandelen of te fietsen. Een aanrader!

1. Hannie Groen:
    19 juli 2018
    Geslaagde reportage met mooie foto's.
  2. Corrie Kuis:
    21 juli 2018
    Wat was het weer een mooi tripje. Zo komen we ook nog eens veel te weten over de geschiedenis. Plassen in het wild is een Kuizen kwaal ha ha. Maar Petra tussen een ooi en een ram zit toch wel veel verschil hoor. Maar het zijn ook weer prachtige foto's.