De Pezerikken van Hilvarenbeek!

16 februari 2020 - Gorinchem, Nederland

Vrijdag 14 Februari

Welkom in Pezerikken staat erop een bord als we Hilvarenbeek inrijden. Nog een week en ze gaan hier compleet los, net als de rest van Brabant en Limburg dompelen ze zich dan onder in de carnavalsvreugde. Het centrum van Hilvarenbeek ziet er veelbelovend uit. We parkeren in de Koestraat en gaan op zoek naar het beginpunt van de wandelroute.

Onderweg voeren we een discussie over wat een Pezerik toch is. We komen er niet uit, dat wordt later dus weer googelen. Aan het einde van de Koestraat lopen we direct het Brabantse platteland in. De ene boerderij, volgt na de andere en allemaal met een flinke mesthoop naast de deur met bijbehorende oerhollandse geur. Even verderop staan een aantal Belgische trekpaarden in de wei. Wat een prachtbeesten zijn dat. Eén van deze kolossen komt even kennismaken met me, ik aai hem over zijn neus en maak een gezellig babbeltje met hem. Dan draait hij zijn indrukwekkende bilpartij naar me toe en wandelt op zijn gemakje weer terug naar zijn soortgenoot. Het trekpaard werd eeuwen geleden gebruikt als oorlogspaard, daarna om zware werktuigen te trekken op het platteland, en in de mijn- of bosbouw. Ook trokken ze (post)koetsen, de paardentram en schepen. De benen van het trekpaard zijn kort met grote hoeven en een prachtige beharing. Het was gebruikelijk om de staart te couperen, maar gelukkig is dit sinds 2001 verboden. Dus dit zijn wel een paar trekpaarden op leeftijd, want er is geen staart te bekennen.

Langs modderige paden wandelen we verder, voorjaar is in aantocht, de katjes lopen eindelijk uit. Voorbij een dampende mesthoop slaan we linksaf. Links van een zandpad ligt een hopveld, hier wordt hop verbouwd voor Bierbrouwerij de Roos. Hilvarenbeek, in carnavalstijd  Pezerikken genaamd heeft nog een authentieke Brabantse dorpsbrouwerij. Hier kan je in een prachtig proeflokaal de Bikse Tripel of de Rooie Fik gaan proeven. Er is zelfs een bierbibliotheek. Wij zijn meer van het wijnen, zoals jullie wel weten. Maar het zal zeker de moeite waard zijn om daar te gaan kijken en proeven.

In het centrum van Pezerikken, ligt een vierkant plein, genaamd Vrijthof. Aan dat plein ligt een gigantische kerk de Sint Petrus,  maar ook nog een klein zaalkerkje met een torentje. Op het plein staat een reusachtige lindeboom uit 1676, die de vorm heeft van een etagelinde. De  Gebodelinde komt aan zijn naam omdat de Heer van Hilvarenbeek hieronder zijn verordeningen bekend maakte. Verder natuurlijk een aantal prachtige monumentale panden, waaronder een sigarenfabriek, een domineeswoning en een voormalig koetshuis. En heel veel leuke café’s en restaurants.

En nou dat “Pezerik” gebeuren. Hou je vast! Ik viel bijna van mijn stoel, toen ik erachter kwam wat een pezerik nou eigenlijk was. Een pezerik is het mannelijke geslachtsdeel van een varken.😳 Het is een oud smeermiddel wat werd gebruikt door timmerlui en boeren. De timmerman streek voor het zagen het zaagblad ermee in, om de zaag niet te laten piepen. En de boer gebruikte de Pezerik voor de zeis en de spanzaag. Het was dus een compact smeermiddel, altijd gebruiksklaar en niet aan bederf onderhevig. Hele arme mensen hingen de Pezerik in de soepketel om het vet eruit te koken. Jakkes! Nu, ik vond het in ieder geval weer een interessant verhaal. In Hilvarenbeek is dus de carnavalsvereniging De Pezerikken ernaar genoemd. Tot de volgende keer! Alaaf! 🥳

1. ANGELIQUE:
    16 februari 2020
    Weer heel wat wetenswaardigheden en de pezerik wat een vies ding 😂
  2. Petra Eleftheriadis:
    Ja, Jakkes! 😁
  3. Hannie Groen:
    16 februari 2020
    De wandeling stelde niet veel voor maar het verhaal is prachtig.🤣🍺
  4. Wilma:
    17 februari 2020
    Mooie foto,s Petra, maar die pezerik die daar hangt te drogen dat is echt een vies ding. Maar om daar nu soep van te trekken
    Gaat wel erg ver 😝
  5. Petra Eleftheriadis:
    20 februari 2020
    Ja, heel vies ding! Verder sterkte en lieve groet van ons😘😘