Zoek het Ongewone in het Gewone!

19 februari 2020 - Gorinchem, Nederland

Dinsdag 18 Februari

Het is een gewone dinsdagmorgen. De Mutsenclub besluit weer te gaan wandelen, deze keer in Tilburg. Tilburg heeft namelijk twee hele mooie parken die gemoedelijk tegen elkaar aanliggen. Ze worden alleen gescheiden door de Reeshofdijk en de Spoorlijn Eindhoven-Breda. Het was even een dingetje om het beginpunt te vinden want die Wegwijs Trien was compleet sprakeloos en hield haar mond gewoon stijf dicht. Maar ook al zijn tegenwoordig alledrie de Mutsen blond, we hebben het beginpunt toch gevonden.😉

De start is in het chique 18e eeuwse stadsbos de Oude Warande. Dit barokbos is aangelegd in de vorm van een sterrenbos, de hoofdlanen komen in één centraal punt bij elkaar. We hebben hier al enige keren gewandeld, op 29 Juli en 1 Aug. 2018, voor de liefhebbers die dat nog graag terug willen lezen. Het waren ook hele leuke wandelingen, onder andere langs een kunstroute en een ontmoeting met de Siberische eekhoorn.

We lopen door een mooie lindelaan, de zon probeert gewoon tussen de wolken door te piepen. In het hart van het sterrenbos staat Il Grotto, een ongewoon paviljoen wat tegelijkertijd een gewoon kunstwerk is maar ook een ontmoetingsplek voor een drankje en een hapje. Oppermuts is ongewoon chique vandaag, speciaal voor deze gelegenheid heeft ze een muts met een randje bont opgezet. Het is druk in het stadsbos, gymclubjes met sportieve ouderen staan ongewoon fanatiek met armen en benen te zwaaien. Wij stappen flink door, tussen de bomen schemert het geel van de wilde narcissen.

Opeens staan we voor een paar ingepakte bomen. Een ongewoon gezicht, ze zijn ziek, ze hebben een verbandje om. De beuk krijgt eerst ongewone zwarte plekken op de bast, die zich steeds meer zullen uitbreiden. Het is een vervelende schimmelinfectie en waarschijnlijk gaat de boom het helaas niet overleven. We komen bij een vijfsprong, grote twijfel, probeer maar eens gewoon de juiste weg te kiezen.......Heel moeilijk voor een stel Mutsen!

Hoog in de bomen hangen de vleermuiskasten. Tijd voor een gewoon theetje, wat wel ongewoon is dat de kerstballen nog in de boom hangen. Even later lopen we een stukje langs de spoorlijn, om daarna bij Station Tilburg Universiteit over te steken naar de andere zijde van het spoor. We gaan nu richting het Wandelbos, dit stadspark is rond 1917 ontworpen door landschapsarchitect Leonard Springer. Het is een ongewoon romantisch park geworden. Blonde Muts spot een inheemse rode eekhoorn. Klik, die staat erop, wel ver weg maar ik ben gewoon blij met het resultaat.

In ieder stadspark, is meestal ook gewoon een kinderboerderij, hier ook dus. Wat wel weer ongewoon is, is de Goudfazant met zijn prachtige kleuren. Deze volièrevogel is afkomstig uit het verre China. We zien ook nog een boom met een ongewone vorm. De Mutsen hebben er grote lol om, ze vinden het een natuur WCeetje. Gelukkig bleven ze zich ongewoon keurig gedragen en gingen ze niet met de broek naar benee.🙈

Via een pad langs een aantal recent afgebroken bomen, storm Dennis heeft zijn sporen hier achter gelaten, komen we weer uit bij het spoor. Wat een leuke wandeling was het toch weer.     Als je goed om je heen kijkt dan kan je in een Gewone wandeling heel veel Ongewone dingen zien en beleven. Zoek het Ongewone in het Gewone!

1. Angelique:
    19 februari 2020
    Goeie titel je moet het willen zien de kleine natuur wonderen of gekke dingen . Leuk verhaal mooie foto,s
  2. Hannie Groen:
    19 februari 2020
    Je hebt er weer een gewoon en ongewoon verhaal van gemaakt met mooie foto’s.
  3. Ineke:
    19 februari 2020
    Heerlijk verhaal, mooie foto's. Genieten dus.😘