Pippie de Vogelaar in Griekenland!

15 augustus 2020 - Kryoneri, Griekenland

Donderdag 13 Augustus

De koelkast is leeg dus brommen we naar het dorp Maroneia. Eerst wandelen we even door het traditionele dorp, we worden heimelijk gadegeslagen. Ons kent ons. Door wat achteraf straatjes komen we uit voor de Tavaniotis Mansion. Dit herenhuis is prachtig gerestaureerd en wordt nu gebruikt als tentoonstellingsruimte voor alle archeologische vondsten uit de regio Maroneia. Na een interessant half uurtje lopen we terug naar het middelpunt van het dorp namelijk een enorme gigantische Plataan. Hieronder bevindt zich het dorpscafé en een restaurant waar het lam aan het spit al vrolijk ronddraait.

Maar we kwamen eigenlijk voor de supermarkt. Grote watermeloenen liggen te pronken om verkocht te worden. Griekse Adonis trapt erin. Een joekel van een meloen ligt binnen mum van een tijd klaar bij de supermarktkassa. Met veel tassen komen we bij de bromtol. Oeiii, dat wordt passen en meten. Overbeladen tuffen we het dorp uit, lachend nagekeken door de dorpsbewoners. We zagen er niet uit natuurlijk. Twee van die rare toeristen met een wit helmpje op, overal tassen en Pippie met een grote watermeloen in haar armen. Dat kreng ging ook steeds meer wegen. Enne, waar laten we die meloen?.....hij past absoluut niet in de koelkast van de camper.🙄

Vrijdag 14 Augustus

Vandaag is het de dag! We gaan vogelen...... Ik had er zin in hoor. De eindeloze vlakte van Komotini met zijn meren en wetlands behoren tot de belangrijkste vogel/natuurgebieden in Europa. Ik ben natuurlijk geen echte vogelaar.......maar vindt het wel leuk om ze voor de lens te krijgen. Ik heb niet zo’n grote lens/toeter op mijn camera. Ik neem geen vogelgeluiden op en lig niet in het struikgewas te loeren. En ik heb ook geen trapje bij me om over het riet heen te kijken.

Per ongeluk raken we verzeild in het gebied bij Imerou Beach. Tot onze verbazing vliegen daar tientallen Hop’s. Prachtige vogels met een soort waaier op hun hoofd. Ik heb er één gekiekt maar ze zijn zo razendsnel, het was echt een toevalstreffer. Verderop spotten we nog een arend op een elektriciteitspaal.

Op een heuvel bij het Ismarida Meer, dat ook wel Mitriko of Mother Lake wordt genoemd, staat een vogelhut. Even gassen en we staan boven op de heuvel met een mooi uitzicht over het meer. We kunnen helaas nergens bij de oevers van het meer komen, heel het meer is omringd met riet. Wij stappen weer op en Griekse Adonis gaat niet de heuvel af maar slaat linksaf en rijd de katoenvelden in. Een boer stopt en kijkt bevreemdt naar ons. Wat hebben die nou hier te zoeken? Nou, eigenlijk niks. Griekse Adonis had gewoon zin om te crossen door de modder.

Dik onder de bagger gaan we tanken in Messi en nemen daarna de afslag naar Messi Beach. Van Messi Beach loopt een weg langs de zee naar het leuke badplaatsje Fanari. Een deel van de weg is onverhard. Je komt langs een aantal lagunes. De meest interessante is de Arogi Lagoon ook wel Lake Karatza genoemd. Ga hier zeker kijken, bijna 100% kans om vogels te zien. Via twee vogelhutten kan je dicht bij het water komen. Prachtige kleuren van de zoutwaterweilanden. Ik spot lepelaars, pelikanen, reigers en flamingo’s. Foto’s niet zo scherp, toch nog ver weg. Maar ik ben een gelukkige vogelaar.......

Bij Arogi Beach en Fanari Beach zijn heel veel hippe strandtenten, waar vooral de Griekse toeristen op af komen. Wij drinken wat in Fanari om bij te komen van het vogelen. Blij brommen we weer terug naar ons huis op wielen. Er wacht nog een paar kilo watermeloen op ons.........

1. Hannie Groen:
    15 augustus 2020
    👍 Weer goed gedaan en mooie foto's 😘
  2. ANGELIQUE:
    16 augustus 2020
    Leuk hoor al die aparte vogels
  3. Petra Eleftheriadis:
    Heel veel aparte vogels😉
  4. Wilma:
    16 augustus 2020
    Ziet er weer leuk uit Petra,en nog een modderbadje voor de voetjes dat is heel gezond en ook wel lekker.
    Het waren ook mooie foto,s met vooral die stam van de plantaan wat een Joekel.Nu lekker aan de meloen hebben jullie wel verdiend. 🍉🍉🍷👍🍀
  5. Petra Eleftheriadis:
    17 augustus 2020
    Ja, een joekel van een Plataan en een joekel van een meloen.....en die modder voeten van Griekse Adonis......er is altijd wat te beleven in Huize Eleftheriadis🛵🍉😉
  6. Loes Tjeerdema:
    17 augustus 2020
    Weer genoten van je verhaal én van de foto's!