Pippie de Vogelaar!

19 maart 2018 - Gorinchem, Nederland

Het was zonnig en koud, maar mooi wandelweer. Mijn Griekse Adonis dacht daar anders over, maar na enige strijd was hij toch bereid om mee te gaan. Het dreigement dat ik alleen zou gaan en dan een enge vogelaar zou tegenkomen, hielp fantastisch. Het plan was om te gaan wandelen rond het lieflijke stadje Heukelum. Het middeleeuwse stadje is gelegen aan de zuidelijke oever van de rivier de Linge. De Linge is de langste rivier van Nederland namelijk 108 kilometer.

We rijden over de Lingsedijk, maar algauw blijkt dat we aan de verkeerde kant van de rivier zitten. We zien Heukelum aan de overkant liggen. Maar gelukkig kunnen we bij Leerdam de brug over en parkeren we even later in het stadje bij het beeld van de veerman. Hier gaat ook een klein voet en fietsveer naar de overzijde van de rivier. Daar ligt het buurtschap Oosterwijk.

Ik heb er zin in, camera in de aanslag en we lopen de Appeldijk op. Vanaf het pittoreske dijkje  hebben we een prachtig uitzicht over de Linge. Aan weerszijden boomgaarden, grienden en rietvelden. Ik heb al gauw een prachtig fotomodel voor mijn lens. Een aalscholver laat zich prachtig fotograferen. We wandelen verder, ik luister naar alle vogelgeluiden om me heen. Chrisje loopt met een dikke muts over zijn oren en een bandana tot aan zijn neus. Hij luistert naar Griekse muziek, dus veilig voor mijn geklets. Helaas kunnen we natuurgebied de Koornwaard niet in, op dit moment afgesloten voor wandelaars.

We gaan een ander dijkje op, leuke huizen met allemaal tuinen waar allerlei soorten kippen scharrelen. En kippen zijn ook vogels, ze kunnen zelfs vliegen. Daarna ging ik helemaal los, de ene na de andere vogel kreeg ik voor me lens. Zo het is hard werken als vogelaar! Het lukt me zelf om een merel met een worm te fotograferen, was natuurlijk een toevalstreffer. Dan lopen we de Dwarsweg op, weer richting Heukelum, daar zagen we heel veel blauwe en witte reigers in het land. En ook de schuwe kievitten zagen we daar rond scharrelen. Dan zie ik een blauwe reiger vlakbij, heel zachtjes verschuil ik me achter een boom. Ik kan hem goed bekijken en ga helemaal los. Klik, Klik, Klik! Hebbes! Daarna nog een witte reiger en een waterhoen.

Op ons gemak lopen we terug naar Suzi en rijden we via de dijk langs Spijk terug naar Gorinchem. Vermoeid plof ik op de bank, maar blij met al de vogels die ik kon fotograferen. Oh' Ja! Kennen jullie soms nog een leuke vogelaar???

1. Hannie Groen:
    20 maart 2018
    Goed gedaan vogelaar.
  2. Corrie Kuis:
    21 maart 2018
    Wat een prachtige foto's. Wat is ons landje toch prachtig.
  3. Frank:
    22 maart 2018
    Kijk hier eens naar,erg grappig. Bert Visscher Petersons Vogelgids
  4. Petra Eleftheriadis:
    22 maart 2018
    Hé Frankie ik ben blij dat jij er ook nog ben! Leuk filmpje, maar je wil toch niet zeggen dat ik zo'n gekke vogelaar ben🐦🐔😊