Rondje Dommel en Essche Stroom.....

2 mei 2021 - Kaatsheuvel, Nederland

Vrijdag 30 April

Al bijtijds parkeer ik Suzi vlakbij het Petrus Dondersplein in St. Michielsgestel. De weergoden zijn ons niet gunstig gezind maar wij hebben wel goede zin.... In een miezerige regen lopen we een fietsbrug over en slaan rechtsaf een pad langs de Dommel in.
Dit wordt een topwandeling, ik voel het.... we lopen gelijk een mooi bebost pad in. De bomen zijn gekleurd met een waas van groen, de ontluikende bladeren glimmen in de regen.

Een paartje Vlaamse Gaaien scharrelt midden op het pad, de oevers van de Dommel kleuren zacht lila door de Pinksterbloemen. Vroeger in mijn jeugd kleurden deze bloemen hele weilanden paars, tegenwoordig door de intensieve landbouw zie je ze vaak alleen nog maar langs slootkanten. Heel lang geleden werden er tijdens folkloristische voorjaarsfeesten rond Pinksteren uit de jonge meiden van de dorpen, een “Pinksterblom” of “Pinksterbruid” gekozen.Die daarna met bloemen en sieraden opgesmukt zingend en dansend door het dorp trokken.

Nou, deze twee “Pinksterblommen” lopen al dansend in de regen bij wandelknooppunt 1 een grasdijk op. Het geel van het bloeiende Koolzaad geeft nog een vrolijke noot aan deze grijze morgen. We lopen richting het Buurtschap Halder. De bomen langs de Dommel spiegelen zich in het rimpelloze water....De Dommel ontspringt op de Donderslagse Heide ten zuiden van het Belgische Peer, daar begint zij als een klein stroompje en langzaam verandert het kleine meanderende beekje in een flinke rivier.

Aangekomen in het pittoreske Halder vleien we ons neer op een gezegend kletsnat bankje naast een kruisbeeld maar met prachtig uitzicht over de Dommel. Op dit punt gaat riviertje De Dommel een verbintenis aan met de Essche Stroom. Het Buurtschap Halder is een oude Romeinse nederzetting. In 1962 hebben kinderen duizenden Romeinse munten (4817 stuks) gevonden bij de brug over de Essche Stroom.

We steken een asfaltweg over en komen een stukje verder uit op een grasdijk langs de Essche Stroom. Deze 7 kilometer lange beek begint bij Oisterwijk en eindigt dus in De Dommel bij Halder. Het is hier werkelijk heel mooi, bij een soort Obelix rots met munten verlaten we de grasdijk en volgen een modderig pad langs de oever van de Essche Stroom. Trouwens, de Obelix rots is een gedenkteken wat de vindplaats markeert van de gevonden muntschat.

Zachtjes sluip ik dichterbij.....ik spot een eenzame Lepelaar, of is er misschien nog een vrouwtje aan het broeden tussen het riet. Een paar meter verderop staat buurman Blauwe Reiger, hij staat doodstil met zijn blik gevestigd op zijn prooi. Dan een erg modderig stukje, er wordt zelfs gewaarschuwd voor drijfzand.....😉 Daar lopen we maar met een boog omheen, zou net iets voor ons zijn.....😅

Dan wordt het avontuurlijk, we moeten twee wiebelende hangbruggen oversteken.....Eitje voor mij, maar Moederlief vond het maar eng en werd er zeeziek van.....dacht ze....😂 De waarschuwingsroep van een Fuut, twee veulens in de wei verkennen elkaar en de wereld.....We maken een lunchstop bij een ven met kleine drijvende eilandjes ook wel drijftillen genoemd. In het ven bloeit het lieftallige Waterdrieblad, de bloemknoppen zijn rood en de geopende bloemen wit. Deze soort wordt steeds zeldzamer en staat op de Nederlandse Rode Lijst van planten. Zachtgetint heffen ze zich boven het wateroppervlak en samen met het roestbruin van het Gagel langs de oever weer een plaatje om te zien.
Het gaat steeds harder regenen, mijn kopje thee wordt steeds voller in plaats van leger....dan maar gauw verder.

Nog een laatste stuk langs een aantal Rode Beuken en we komen weer uit bij ons beginpunt. Wat een prachtige omgeving rond St. Michelsgestel, landgoederen, kastelen, mooie riviertjes......Deze wandeling dendert de Toptien van onze wandelingen binnen. Deze twee “Pinksterblommen” gaan op huis aan, en tot snel....

1. Ineke:
    2 mei 2021
    Leuk verhaal weer, mooie foto’s
  2. Angelique:
    2 mei 2021
    Mooie geschiedenis en inderdaad prachtige wandeling
  3. Hannie Groen:
    2 mei 2021
    Ik was erbij, maar wat een goed verhaal en mooie foto’s ik ben trots op je👍
  4. Wilma:
    2 mei 2021
    Wat een mooi gebied prachtig er was van alles wat.
    En dan die paardenbloem hoe mooi wil je het hebben 👍
    Ik ben ook weg van die loopbruggetjes super spannend, oppermuts ziet ook wat af met jou Petra,maar je houd haar wel jong zo, daar scoor je punten mee.Maar zelf vind ze het ook wel leuk af en toe wat extra spanning moet kunnen.
    Lieve groetjes 👍🍀 🍾🍸
  5. Loes Tjeerdema:
    7 mei 2021
    Beetje late reactie, maar ik heb weer genoten van jullie wandeling! t Hoeft niet altijd mooi weer te zijn, zie ik.
  6. Jannie:
    11 mei 2021
    prachtig mooi verhaal we worden steeds wijzer
    en nederland is zo mooi veel wandelplezier