Een Schilder..... op onderzoek in de ziel!

17 april 2021 - Kaatsheuvel, Nederland

Donderdag 15 April

Net voordat we het bos induiken sta ik even stil bij het kleine boskapelletje en vraag om een  wandeling met een ziel.....En laat ik nu toch een schilder vinden die heel zijn leven op onderzoek uit is. Op onderzoek in de ziel....Onze wandeling gaat van start vlakbij het kasteeltje van Landgoed Haanwijk, even ten zuiden van Den Bosch. Het landgoed bestaat uit parkbossen met eeuwenoude bomen, historische dijkjes en de kenmerken van een beekdallandschap.

Het landhuis of kasteeltje stamt deels uit 1649, en deels uit de 18e eeuw. De lager gelegen gebieden van het landgoed liepen nogal eens onder water en met behulp van dijkjes hielden de bewoners droge voeten. Dus menig wandelpad op Haanwijk ligt op een dijk en veel land is nog als hooiland in gebruik. Wij lopen door werkelijk een indrukwekkende bomenlaan richting de boerderij Out-Herlaer, gelegen langs riviertje de Dommel. Deze boerderij is gebouwd op de fundamenten van Kasteel Oud-Herlaer, de zetel van de vroegere heerlijkheid Herlaer. In de 18e eeuw werd het kasteel gesloopt en met het materiaal werd later een boerderij gebouwd.

Jarenlang was Haanwijk de inspiratiebron van “boerenschilder” Leon Adriaans. Hij was één van de belangrijkste Brabantse kunstenaars van de afgelopen decennia, en verwierf faam als de “eigentijdse Van Gogh”. We volgen de Leon Adriaans route, en door het Sterrenbos ( een onderdeel van Landgoed Haanwijk) komen we uit bij zijn atelier en boerderij.

Leon Adriaans was een schilder, geboren in 1944 en in 2004 gestorven. Op en Top Brabants. Hij had de kunstacademie van Den Bosch voltooid. Vervolgens werd hem gezegd verder te gaan. Hij was aangenomen op Atelier 63 maar was “kapot van de heimwee” in een paar  weken weer terug in Brabant. Hij is vervolgens gaan boeren. Elke bezigheid op de boerderij was voor hem kunst, het ploegen met de paarden, het zagen van bomen en het ter wereld brengen van veulens. Hij was een boer, een kunstenaar en een levensgenieter. En misschien wel het voorbeeld van de onbegrepen zwoegende kunstenaar die 1 is met het leven. Voor iedere schildersessie schilderde Leon Adriaans het silhouet van een geïnspireerde schilder voor een leeg vlak in een ruimte met twee ramen. Zo ging hij op onderzoek uit. Op onderzoek in de ziel.....

Het lijkt of de tijd hier heeft stil gestaan.....een oud boerenpad, versleten wielen van een boerenkar en de bloesem bloeit uitbundig tegen de boerenschuur. Een idyllische plek om te mogen leven en bijzondere kunst te creëren. Even verderop spot ik reëen in het veld, over een historisch dijkje komen we uit bij de ommuurde tuinen van kasteeltje Haanwijk. De vrijwilligers van biologische tuinderij De Scheve Schup zijn druk bezig de oude moestuinen van het kasteel verder te ontwikkelen met respect voor de historie van het landgoed. Mooi initiatief!

Door een imponerende laan met Platanen komen we uit bij riviertje de Dommel. We wandelen rechtsaf de graskade op langs de oevers van het water......aan de overkant wordt een hengeltje uit gegooid. Door een klaphek lopen we Landgoed Haanwijk weer binnen, de wilgenkatjes zijn op het hoogtepunt van hun bloei. In de verte het oude veerhuis langs de Dommel, bekend als ‘t Vaantje. Nog één pad en we naderen het einde van deze  wandeling.....Ik heb genoten, prachtige afwisselende natuur, een snufje geschiedenis en een vleugje kunst......een wandeling met een ziel.

Ik eindig met enkele uitspraken van Leon Adriaans, een schilder.....op onderzoek in de ziel.

* Het onuitsprekelijke, het ongrijpbare is misschien wel de meest betoverende eigenschap van kunst.

* Van de kunstenaar wordt eerlijkheid en rechtvaardigheid verlangd. Hij moet schone handen hebben.....

* ‘n Kwaststreek in het holst van de nacht, schreeuwen zonder stem. Het schilderen eindigt nooit.....