De Sahara van Limnos!

17 juni 2018 - Lemnos, Griekenland

We hebben een vrouwelijke tiran in huis, Neeeh ik niet, maar de kat. Wanneer ze wil eten en ze mag niet naar binnen, gaat ze in de hordeur hangen en produceert ze zeer vreemde geluiden. Dus om haar rustig te houden, constant voederen. Voor de koelkast haar favoriete plek. Na een ochtendje luieren en na veel frustratie mijn vertelsel er op gekregen van gisteren. Madonna heeft niet echt geholpen! De video's van kerkje zonder dak en de pratende ezel houden jullie nog te goed, lukt echt niet.

We gingen nog een stukje toeren langs de noordwestelijke kust. We starten in de haven van Myrina, langs de weg prachtige villa's met mooi uitzicht. We tuffen door de plaatsjes Kaspakas en Ag. Ioannis. Zonder erg er in te hebben belanden we weer in de outback. Het alleen op de wereld gevoel heerst hier erg. De keuterboertjes hebben kralen voor hun beesten, alles ziet er hard en rauw uit. We kunnen niet meer verder en moeten omdraaien, geiten op de rotsen kijken nieuwsgierig toe. In het hek hangt een dode kraai, als waarschuwing voor zijn soortgenoten. Geen aangename plaats, wegwezen hier. Langs een mooi weggetje met aan beide zijden bloeiende oleanders, passeren we een paar afgedankte badkuipen die als waterbakken voor de dieren dienen.

Slingerend door de bochten gaan we richting Katalakkos en dan stopt de asfaltweg ermee en gaan we off-road. De bermen vol met wilde stokrozen in de kleur lila. Dan dalen we af en er komt een prachtig panorama te voorschijn. Tussen de grijze en grauwe bergen verschijnen een aantal zandduinen. Het lijkt de Sahara wel. Over zanderige paden met aan weerszijden een soort paarse vlinderstruiken komen we bij dit natuurverschijnsel terecht. Mooi! Mooi! Een paar immense duinen met hier en daar bloeiende oleanderstruiken. Een paar stipjes van mensen in de verte die door het zand ploeteren (video). Dan tijd voor een frisje bij een kantina in Gamati Bay, wat een leuke plek is dit. Een eenzame tank houdt de wacht op een duintop. In het mulle zand groeien prachtige witte bloemen. We hebben een leuk gesprek met Grieken die in Zuid -Afrika wonen. De middag nadert zijn einde, wij gaan weer terug naar de bewoonde wereld.

Later weer lekker gegeten aan de zee. Met weer een mooie zonsondergang. Deze keer zagen we zelfs Mount Athos in de verte omringd door wolken. Het was weer een mooie dag. We waren in Australië en in de Sahara op één dag, dat kan allemaal op dit afwisselende eiland!

1. Angelique:
    18 juni 2018
    Het is echt een apart eiland , ruig en dor waar toch mooie planten en bloemen groeien .
  2. Hannie Groen:
    18 juni 2018
    Ik heb er geen woorden meer voor, een mooi en apart eiland, had ik in mijn griekse tijd ook graag willen zien.