Het ‘Schöne Mädchen aus Arcadia!

11 november 2020 - Schelluinen, Nederland

De komende dagen gaan we doorbrengen in de provincie Arcadia. Dit paradijselijke stukje Griekenland heeft een imago van onbedorven schoonheid, bergen met hoge toppen en bossen met weelderige vegetatie. Vol met verrassingen, haast betoverend.....Arcadia is door de bergen bewaard gebleven, authentiek en ogenschijnijk onveranderd. De beroemde Griekse zanger Demis Roussos zong bijna een halve eeuw geleden al hartstochtelijk over een mooi meisje uit Arcadia.....Dus tijd dat we dit gebied eens gaan ontdekken, en ik kan jullie alvast verklappen dat we een onvergetelijke ontmoeting hadden.......

Zondag 1 November

Monemvasia, we komen ooit terug! Met die belofte vertrekken we van ons leuke plekje in de haven van Ghefira. De camper tuft langs Molai, en net voor Skala slaan we rechtsaf richting Kosmas. Langs de landelijke weg staan de olijfbomen te pronken met hun kostbare lading. De takken buigen diep door, beladen met de Griekse levenselixer.

De voeten van Mount Parnonas verschijnen aan de horizon. We rijden de Provincie Arcadia binnen. Op een hoogte van 1140 meter tuffen we het dorpje Kosmas binnen. Door het panoramische uitzicht heeft dit dorpje de bijnaam ‘Het balkon van Kynouria’ gekregen. Het uitzicht is werkelijk oogstrelend. Griekse Adonis toetert zich een weg door de gezellige zondagsdrukte op het dorpsplein. Het is weer maatwerk......😳 om de camper heel door Kosmas te krijgen. Gelukt! En daarna begint werkelijk waar weer een schitterende bergroute, de Parnonasbergroute tussen Kosmas en Leonidhio. Het imposante gebergte is geliefd bij de bergbeklimmers, overal zien we ze bengelen aan een touw........of vastgeklampt aan een bergwand.

De prachtige route eindigt in de nog authentieke stad Leonidhio, die ineengeklemd ligt tussen twee berghellingen. Wij vinden een leuke staanplaats in het vissershaventje Poulithra. De vissers Costa en Ilias zijn hun boot aan het verven. Griekse Adonis biedt ze een Tsipouro aan en het ijs is al weer snel gebroken. We staan weer leuk.......

Maandag 2 November

Een rustige nacht, we besluiten een ritje op de brommer te gaan maken. In het dorp Poulithra hangt de sfeer van vroeger. Traditionele huizen gebouwd van grove stenen, smeedijzeren balkons en weelderige tuinen. Je zou er zomaar van kunnen dromen om hier te mogen wonen. Sfeervol......en vredig.

We brommen de berg achter het dorp op en slaan een weggetje in wat doodloopt bij een sober kerkje. Arcadia wat ben je mooi.....Een prachtig uitzicht over Poulithra, de zee en het binnenland met het dorp Tsitalia. Daarna klimmen we weer op de bromtol en scheuren we richting Leonidhio. Even een stop in het haventje van Plaka en we gaan weer huiswaarts....

Dinsdag 3 November

Vanuit Poulithra kun je via een landschappelijk mooie route naar het dorp Kosmas rijden. Het is een wit weggetje, dus ‘off the road’, maar daar houden wij juist van.....Het is frisjes op de brommer, door de uitgestorven gehuchtjes Peleta en Houni en dan zouden we in een kastanjebos moeten uitkomen. De enige bewoners van dit uitgestorven stukje van Arcadia zijn de geiten. In de verte zien we hoog op een berg het dorp Kosmas liggen. Al stijgend verandert het landschap, eerst laag struikgewas, dan donkere dennenbossen en dan komt de bonus.....Kilometers lang rijden we onder prachtige kastanjebomen door. Alle herfstkleuren zijn vertegenwoordigd.....van okergeel, roestbruin tot donkerrood. De weg is afgeladen met de harige schillen van de glanzende kastanjes.

We rijden Kosmas binnen, één van de ‘mooie’ meisjes uit Arcadia staat op het dorpsplein en kijkt ons nieuwsgierig na. Lunchtijd, we gaan op zoek naar brood. Er is alleen een kleine minimarket, we stappen de donkere ruimte binnen. Niemand aanwezig.....Buiten worden we aangesproken door het ‘mooie’ meisje, ze was in haar andere winkeltje.....Ja, brood heeft ze wel. Griekse Adonis vraagt; Wel vers toch? Natuurlijk zegt ze, en ze loopt heupwiegend voor ons uit. Ze overhandigd ons een brood, Nou ‘ daar kon je iemand knock-out mee slaan......drie dagen oud zeker! Manlief zegt; Nee, dank u, toch maar niet. Het ‘mooie’ meisje uit Arcadia verandert ineens in een eersteklas helleveeg.........en vloekt ons de winkel uit. Verbluft kijken we elkaar aan.......Ze doet me aan iemand denken. Ohh’ Ja ik weet het alweer........ze behoort tot mijn schoonfamilie, mijn ‘lieve’ schoonmoedertje........😉🤫

Op een terrasje eten we snel wat, een miezerig omeletje en een pita met spinazie. Ook geen succes, maar de prijs weten ze wel in dit dorpje......€14 moesten we aftikken. Na deze positieve ervaringen verlaten we Kosmas en nemen de prachtige bergroute voor de tweede keer richting Leonidhio. Mis deze route niet.......en als jullie door Kosmas komen, doe de groeten aan het ‘mooie meisje’ uit Arcadia.

Halverwege de Dafnon kloof ligt het klooster Eloni. Dit klooster is een echt bedevaartsoord, rond 1900 was het zelfs één van de rijkste kloosters van de Peloponnesos. De Grieken komen hier omdat ze geloven dat het bronwater heilig is. Het klooster ligt vastgeplakt tegen de bergwand en heeft een schitterend uitzicht over de kloof.

Weer terug bij de camper besluiten we vast een stukje verder te rijden. Via een mooie kustweg komen we uit in het haventje van Paralia Aghiou Andrea. Het haventje voelt een beetje als thuis komen. Hier stonden we vorig jaar ook een nachtje. Er staat al een Franse camper, later komen daar nog een Zwitser en een Duitser bij.

Woensdag 4 November

Vroeg in de morgen klauteren we de heuvel op naar het kerkje wat boven het haventje uittorent. Na dit ochtendwandelingetje vertrekken we..... We maken een stop in Nafplio, doen boodschappen en daarna besluiten we door te rijden naar de Camperstop in Ancient Korinthe. Wat zullen we de laatste weken nog gaan doen in Griekenland? We besluiten dat we morgen naar Evia gaan......

Donderdag 5 November

Ik ben een vroege vogel. Om zes uur verslik ik me bijna in mijn kopje thee. Een berichtje op internet verandert alles. Ik lees dat Griekenland waarschijnlijk morgen of overmorgen in een strenge lockdown gaat. Griekse Adonis weet nog van niets, die zit op z’n gemakje op de WC van de camperplaats. Mannen en WC’s.......🙄 Ik stuur hem een app.....Afbreken die handel!!  Noodgeval....🤷‍♀️

We zijn binnen een uur startklaar en rijden om 8 uur de camperplaats af. Direct de snelweg op, richting de haven van Patras. In de haven aangekomen, ticket omgewisseld en om 5 uur kunnen we gelukkig met de ferry mee naar Ancona in Italië. Het lange wachten begint, gelukkig nog wat gezelligheid van Janny en Andre, ook Nederlandse camperaars, die dezelfde gedachte hadden als ons. Wegwezen! We hebben geen zin om drie weken binnen te blijven. Als je naar buiten wil voor boodschappen moet je een SMS sturen voor toestemming. Nee, dat is niet vrij meer, dan liever naar Nederland.....De gezellige Brabanders gaan vandaag richting Elia om daar de lockdown uit te zitten, er blijken daar zo’n vijftig campers te staan. Zo maakt iedereen zijn eigen afweging....

Later door de douane, en weer wachten op het haventerrein. Daar ontvouwt zich tot onze verbazing een kat en muisspel tussen de douane en een aantal vluchtelingen. De vluchtelingen klimmen boven op het douanegebouw en proberen op het afgesloten haventerrein te komen. Enkele lukt dat en al rennend bereiken ze enkele vrachtwagens en trachtten daar onder te kruipen. Wat ze natuurlijk niet lukt met zoveel toeschouwers. Ze trekken zich terug, en lopen vlak langs de camper. Eén kijkt me brutaal en uitdagend in de ogen......

Chris maakt een praatje met een douanebeambte over dit reusachtige probleem. De man vertelt; Dit gebeurt hier ieder dag.......en we staan machteloos. We mogen ze zelfs niet aanraken terwijl we zelf bekogeld worden met stenen. Anders worden we direct aangeklaagd door diverse vluchteling organisaties. De wereld draait toch compleet door.......Het enige goede nieuws vandaag is, dat die egotrippende machtswellusteling in Amerika eindelijk het veld moet ruimen.

Lieve mensen, voor ons komt er onverwachts een einde aan een fantastische reis van ruim vier maanden. Hopelijk kunnen we in het voorjaar weer terug naar het land waar ons hart woont......

Griekenland, het land van het licht, van majestueuze landschappen, van de stilte en de oneindige luchten.

Ik blijf schrijven.....ook in Nederland. Maar Griekenland wat zullen we je missen......

11 november 2020
    Leuk verhaal en weer mooie foto,s
  2. Pierre:
    Voor ons veel deja vu in dit geweldig verhaal. De helleveeg, het restotje, de inscheping...
    Voor ons was griekenland tegen gevallen. In de winter stak iedereen van armoede welliswaar alles in hun houtkachel. Dus ook kunststof. Je rook het overal. Wel een paar geweldige mensen tegen gekomen. Een olympisch kampioen speerwerpen ui de jaren 70 bvb. Die kwam boven op Monomvasia vragen of we zijn geit hadden gezien. En toe haalde hij zijn fles zelf gebrouwen drank boven...
    11 november 2020
    We hadden het nog goed naar ons zin. Fijne temperatuur om actief bezig te zijn. We wilden nog een aantal weken naar Evia en daarna naar Lefkas. Maar helaas....maar ik denk dat we een goede beslissing hebben genomen. Volgend jaar gewoon weer verder.....
    Jammer dat er zo abrupt een einde aan moest komen, gelukkig weer veilig thuis. In de start blokken voor de volgende ronde, dank voor je geweldige verhalen en prachtige foto's.😘🍾🥂
    😘🙋‍♀️
  6. Lizet:
    Ik schrik een beetje van de toestanden in Patras. Wij gaan a.s. Zaterdag met de boot naar Ancona. We zitten nu nog op een parel van een camping, genaamd Aginara in Glyfa. Elke namiddag een heerlijk drankje op het terras aan het strand. Ons is verteld dat we gewoon boodschappen kunnen doen, we zijn op doorreis naar Patras. Overigens in in de hele Peleponesis geen corona. Wij besluiten ook om vervroegd naar huis te gaan, omdat je niks kan bezoeken. Geen enkel dorp in kan. Dat is erg jammer. Maar des te meer een reden om naar een volgende Griekenland-reis met de camper uit te kijken!
    11 november 2020
    Hoi Lizet, Wij hebben ook getwijfeld zullen we naar Camping Ionion Beach in Glyfa gaan. Maar toch besloten om terug naar Ned. te gaan. Je weet niet of die lockdown eind Nov. niet verlengd wordt. En of Italië niet in een complete lockdown gaat, want dan heb je toch echt een probleem. Wij hebben een prachtige tijd gehad, hopelijk kunnen we in het voorjaar wat relaxter op reis. Goede en veilige terugreis. Wij konden overal zo doorrijden.....en in Patras is ook geen probleem hoor, alleen niet je camper alleen laten. Groetjes!
  8. Henny:
    Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt! En eigenlijk nog niet alles gedaan wat je van plan was. Je hebt heel leuke verhalen geschreven, zodat het makkelijk was de sfeer te proeven. Als alles goed gaat, staat voor ons Griekenland weer op het menu. Kom gezond de winter door en geniet van de tijd die komen gaat!
    Hoi Henny,
    We moeten er toch zelf wat van zien te maken. We hebben een prachtige tijd in Griekenland gehad, en gaan gewoon hopelijk volgend jaar weer verder. Nu, ga ik gewoon weer wandelen en over ons mooie Nederland schrijven......Jullie Voorzichtig en Groetjes!
  10. Jacob:
    11 november 2020
    Weer een leuk verhaal.Jammer iets te snel geeindigd💥
    Wij eindigen altijd op een vreemde manier.......😆🙋‍♀️
    11 november 2020
    Het was weer een geweldig verhaal en mooie foto's van het kleurrijk Griekenland. Toch fijn dat jullie weer een poosje in Nederland zijn en in het voorjaar er weer op uit voor nieuwe avonturen.
  13. Arie en lijda:
    Jammer dat jullie reis zo abrupt werd afgebroken, maar weer welkom in Nederland, goede reis.
    Hoi Arie en Linda,
    We zijn veilig aangekomen in Nederland. Staan nu in Schelluinen op de Camperplaats. Voorlopig blijven we hier, hopen in het voorjaar weer weg te kunnen met de camper. Misschien zien we elkaar nog deze winter....Groetjes van ons!
    11 november 2020
    Zo Petra wat hebben we veel leuke dingen meegemaakt met jullie, het was fantastisch. Ik heb super genoten van je mooie verhalen en je fijne chauffeur Cris,door al die smalle weggetjes en toestanden op de weg een dikke pluim,ook voor jou Petra prachtige verhalen en mooie foto's en het laatste verhaal wederom heel leuk met prachtige foto's.
    Maar Ik ben ook blij dat Jullie goed in Nederland aangekomen zijn voelt wel prettiger.
    Dank je wel voor de gezellige reis met jullie het is net of ik ook in Griekenland bij jullie was. 👏 💋👍🍀
    Welkom thuis ❤️
    13 november 2020
    Dank je, Wilma! Jij voor je vaak prachtige, grappige, leuke reacties!! 😆 We zien elkaar vast nog wel deze winter.....maandag gaat het gebeuren!!! Met Oppermuts op stap......😉🙏😜😆
    12 november 2020
    Wat hebben we veel avonturen met jullie mee mogen maken. Geweldig ook weer een prachtig verhaal en foto's. Jammer dat de reis niet verder kon gaan. Maar we hebben genoten. We verheugen ons op de volgende avonturen. Het was net of we er zelf bij jullie in de camper zaten. Liefs van ons xxx.
    13 november 2020
    Dat zou gezellig geweest zijn... met jullie erbij!!!😆 We hopen in het voorjaar weer terug te gaan.... We zien elkaar vast wel van de winter! Liefs van ons😘💕
  19. Arjan Theuns:
    12 november 2020
    Hallo hier brabant,en inderdaad HEEL gezellig die lockdown in Elia geteld bijna 130 campers,burgemeester is geweest en we staan goed maar vooral erg gezellig we missen jullie en Chris zijn tsipourou .............. groetjes
    Hallo hier Griekse Adonis en Pippie.......de Tsipouro is bijna op......😆😂
  21. Henri Van den Bossche:
    14 november 2020
    Paralia Aghios Andreas : is inderdaad een topplaatsje voor een of enkele nachten !
    kleine tip Petra ... als je daar ooit nog eens komt , neem dan de brommer en rijd via aghios Andreas (het dorp zelf!) naar Kastanitsa ... een klein pittig dorpje hoog in de bergen --> langs de andere zijde v/h dorp kan je via de andere kant vd vallei terug en kom je in Astros terug op de hoofdbaan ---> heel mooi circuit !
    15 november 2020
    Die tip bewaar ik voor de volgende keer. Toen we de eerste keer daar stonden zijn we wel op de brommer naar de ruïne van de windmolen in zee gereden. We zaten van top tot teen onder de modder....lachen natuurlijk! En toen ging ‘s avonds de kraan kapot.....wij als beginnend camperaars zijn toen de volgende dag maar naar een caravan dealer bij Athene gereden. Nu, weten we meer en kan Chris het zelf verhelpen.