Slot Loevestein!

4 juni 2017

Vandaag waande we ons even in de Middeleeuwen,als ik over de vestingwallen van Gorinchem wandel dan zie je als je heel goed kijkt Loevestein in de verte liggen.Dat vraagt erom om van dichtbij bekeken te worden dus op pad.

Slot Loevestein ligt op een unieke plek.Waar Maas en Waal samenkomen en Gelderland,Brabant en Zuid-Holland elkaar raken.In dit oer-Hollandse rivierenlandschap liet ridder Dirc Loef van Horne in 1361 zijn kasteel bouwen.

Niet de schoonheid van het gebied,maar de strategische ligging bepaalde zijn keuze.De plek was ideaal voor verdediging en om tol te heffen.Loevestein heeft daarna altijd een militaire functie gehad.Als gevangenis waar Hugo de Groot uit ontsnapte in een boekenkist en als onderdeel van de Hollandse Waterlinie.

Met aarden wallen,dubbele grachten,een bomvrij onderkomen,munitiekelder en een straatje met soldatenhuisjes ademt de vesting nog steeds de sfeer van een 18e eeuws soldatendorp.

Er ligt ook een prachtig natuur gebied omheen genaamd Munnikenland,zo genoemd omdat de eerste bewoners monniken waren.Nu zijn er grote grazers uitgezet,zoals kuddes Konikpaarden en de unieke rundersoort Rode Geus.Wij gaan er zeker nog eens terug om er te wandelen,er zijn ook een aantal wandelroutes uitgezet.

Vandaag hebben we alleen de hele vesting en het kasteel bekeken en over de aarden wallen gelopen met prachtige uitzichten over het rivierenlandschap.

1. Hannie Groen:
    5 juni 2017
    Pippie speurneus zat weer op het nieuws, deze keer slot Loevenstein, waar ze weer een mooie reportage over heeft gemaakt, ga zo door dochter.
  2. Angelique:
    5 juni 2017
    Ziet er weer mooi uit zus , ga zo door