Struinen in de Biesbosch!

5 juni 2017

Voor ons geen luie zondagmorgen,we zaten om 10 uur in de auto op weg naar Nationaal Park De Biesbosch om een mooie wandeling te gaan maken.Stukje snelweg vanuit Gorinchem en dan is daar algauw afslag Werkendam,vanaf daar is het nog 12 kilometer naar het Biesbosch Museum.Over de Bandijk hebben we een mooi uitzicht over de vele wetlands waar het wemelt van de vogels en ook de Schotse Hooglanders zijn aanwezig.We parkeren bij het Museumeiland waar vandaan ook de fluisterboten vertrekken maar dat bewaren we voor een andere keer.Zes eeuwen geleden was er nog geen Biesbosch.Onder Dordrecht lag een polder,de Groote Waard,met weilanden en akkers en zestien dorpjes.De St.Elisabethsvloed van 1421 veranderde de polder in een ondiepe binnenzee.Voedselrijk slib en zand,aangevoerd door de rivieren Maas en Waal,vormden nieuw,nat land waarop biezen,riet en wilgen goed gedijden.Rietsnijders en griendwerkers maakten hun broodwinning van het snijden en kappen van deze begroeiing.

We hebben weer van alles gezien en lekker gestruind over dijkjes,paadjes en bruggetjes daarna was het richting Meeuwen want zusjelief was jarig en dat moest natuurlijk gevierd worden!

1. Hannie Groen:
    6 juni 2017
    Weer goed geslaagde foto's, vooral de kikker en de lepelaar, ga zo door.
  2. Annet v gelder:
    27 juli 2017
    Wat leuk om te zien , vooral omdat wij regelmatig varen in de biesbosch. Hele mooie foto s