Een toegift van het ‘heilige’ eiland Tinos!

7 oktober 2018 - Tínos, Griekenland

Deze Zondag werd de dag van de kruipende bedevaartgangers, de rotsen van Planitis Island en prachtige vergezichten. De hoofdstad Chora heeft een enorme welvaart gekend nadat de kerk van de Heilige Moeder in de stad is gebouwd. De ‘Panagia Evangelístria heeft ervoor gezorgd dat het één van de belangrijkste bedevaartsoorden van Griekenland is geworden. De kerk is in het jaar 1823 gebouwd op de plek waar een non, genaamd Pelagia, een icoon van de Heilige Moeder vond, nadat ze een visioen had gezien. Sindsdien komen vele duizenden gelovigen hiernaar toe om de icoon te vereren. Dankbare pelgrims wier wensen werden verhoord hebben het interieur gevuld met talloze gouden en zilveren geschenken. De icoon zelf is zo overladen met goud en sieraden dat er nauwelijks een glimp van op te vangen is. In de kapel waar hij is opgegraven bevindt zich ook de ‘Zoödochos Pigi’ (Levensgevende Bron) waarvan het water helende werking zou hebben.

We lopen omhoog over de Heilige Straat. Boven aangekomen loop ik richting de kerk. Het is ontzettend druk. Iedereen koopt grote kaarsen om aan te steken. Ik zie een vrouw moeizaam op haar knieën de trap op kruipen. Wat een pracht en praal, mij bekruipt het gevoel dat het een grote kermis is waar veel geld in omgaat. Naast de Heilige Straat is nog een straatje vol met winkels die volgeladen zijn met iconen, kaarsen, flesjes voor het heilige water etc. Het is ondertussen nog drukker geworden, ik kijk mijn ogen uit. Langs de Heilige Straat  loopt een tapijt waar nu vele bedevaartgangers over naar boven kruipen. Verbijsterend! Ik heb genoeg gezien, wij gaan weer verder, het is vandaag onze laatste dag op dit ‘heilige’ eiland.

Planitis Island wacht op ons, vorige keer hadden we iets gezien wat om een verdere ontdekking vraagt. Het leuke dorpje Panormos verwelkomt ons met open armen. Zo leuk hier! Hobbelend rijden we naar een strandje waar we onze bromtol parkeren en lopen vervolgens over een paadje langs de rotsen. We komen steeds dichterbij Planitis Island. Wat een prachtige rotsen in allerlei vormen, kleuren en structuren. De zee is wild. Al rond dolend lopen we hier rond en genieten volop. Een kunstenaar heeft hier zijn stempel achtergelaten in een vorm van een gezicht. Mooi!

Tijd om Marina nog een bezoekje te brengen. We eten met uitzicht op zee heerlijk vis en pasta. Chris wil nog de bergen in en dus ben ik weer de pineut en gaan we weer off the road. Mooie vergezichten op het eiland Andros. We komen uit bij een marmermijn, waar groen marmer wordt gedolven. We hadden bijna een weggetje vergeten en dat zou toch jammer geweest zijn. Want het is echt een toegift van het prachtige Tinos. Onze ogen maken overuren. We zien een wilde ruige rotsachtige omgeving met steile hellingen met bijzondere stapelmuren. Schitterende vergezichten over zee en diepe ravijnen. Wat schapen met lammetjes lopen langs de weg. Nu moeten we toch echt terug. De brommer inleveren, spullen pakken en een nieuw avontuur op het eiland Andros wacht op ons.

1. Hannie Groen:
    8 oktober 2018
    Een mooie afsluiting van het eiland Tinos, prachtige foto's van een ruige natuur, ik heb met jullie mee genoten.