Weerzien met Ouddorp en Goedereede!

11 april 2019 - Goedereede, Nederland

Het is meer dan dertig jaar geleden dat we in Ouddorp en omgeving waren. Ik kan me alleen de houten vakantiehuisjes en een groot dennenbos herinneren. Toen die tijd had ik net mijn Griekse Adonis ontmoet en waren we compleet hoteldebotel en in love en zagen we alles door een roze bril. Dus we zullen nu alles eens herontdekken, er zal wel heel veel veranderd zijn. Vrienden Jan en Annet zijn ook altijd in voor een uitje en we zien elkaar op onze ontmoetingsplaats bij de VVV in Ouddorp.

Eerst aan de thee en de koffie in het gezellige centrum van dit dorp op de kop van het eiland Goeree-Overflakkee. Daarna lopen we een rondje rond één van de zes kerken in dit zeer kerkelijke dorp. Toch bijzonder want het is ook een zeer populaire badplaats met vele buitenlandse toeristen. Zelfs nu begin April zien we de ene na de andere Belgische en Duitse auto passeren. Na een rondje wandelen stappen we in de auto en rijden de paar kilometer naar Goedereede. Het historische stadje Goedereede was een belangrijke handelsplaats met stadswallen, de naam betekent dan ook ‘veilige haven’.

Ik kijk verbaasd in het rond, het is prachtig. Het lijkt of je terug in de tijd gaat. Schattige huisjes met bankjes en allerlei decoraties voor de deur. Opkijkend naar de monumentale gevels komen we uit bij de haven. De bekende film ‘Op hoop van Zegen’ werd grotendeels in dit pittoreske stadje opgenomen. Slenterend door de nauwe straatjes komen we uit bij de Toren van Goedereede. Deze grijze vierkante kerktoren diende tot begin 20e eeuw ook als lichtbaak voor de scheepsvaart.

De zee roept, dus volgen we de borden die ons de weg wijzen naar het strand van Ouddorp. We parkeren bij de zeedijk Flaauwe Werk en beginnen aan de klim over de dijk richting het strand. In de duinen klinkt de roep van een fazant. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Ouddorp onderdeel van de Atlantikwall, we zien enkele restanten liggen in de duinen als herinnering aan een zwarte periode in onze geschiedenis. De strandtent is gelukkig open en we vleien ons neer op een leuke plek in de zon. Wel achter glas want er staat een flinke koude wind. Na een heerlijk uurtje en roezig van een glaasje besluiten we nog even naar een natuurgebiedje te rijden.

Hier strekken we nog even de benen. Ik vind zelfs nog een kievitsbloem, die zijn zeer zeldzaam. De plant doet er acht jaar over om in bloei te komen, bijzonder. Het wordt weer tijd om de drukte van Midden Nederland op te zoeken. Wat een weldaad hier, rust en ruimte. Al zal het hier in de zomer ook wel een gekkenhuis zijn. Maar wat was het leuk om Ouddorp en Goedereede terug te zien, super zo’n dagje aan zee.

1. Hannie Groen:
    12 april 2019
    Mooi leerzaam verhaal en leuke dorpjes.