Het Witte Goud!

3 april 2019 - Alphen, Nederland

Het was weer een gokje deze morgen, het kon alle kanten op met het weer. Voorlopig was het mooi dus we gingen er weer voor. Rond de klok van tien rijden we onder luid klokkengebeier het dorpje Alphen binnen. We parkeren vlakbij de kerk, waar naar een goede Brabantse gewoonte ook een aantal café’s aanwezig zijn. Eerst naar de kerk en dan naar de kroeg.

Vol goede zin lopen we de zanderige Zandstraat in. De hele straat ligt opgebroken en de stratenmakers hebben het er maar druk mee. Wij lopen de Maastrichtse Baan op, dit is een oude Romeinse weg die van Gorinchem naar Maastricht liep. Ik kijk zoekend in het rond of er nog iets bijzonders te fotograferen valt. Alleen wat konijnenkeutels maar de eigenaar of eigenaresse laat zich niet zien. Aan het einde van het pad ligt ‘t Zand. Deze plas is een drukke bedoening in de zomer, nu helemaal voor ons alleen. Tijd voor een theetje in de zon.

Verder wandelend door de bossen rond ‘t Zand, zien we hier en daar diep verscholen in het bos de huizen van gefortuneerde Medelanders. Langs een oude lindebomen laan komen we uit op de Oude Rielseweg. Indonesisch Restaurant Bunga Melati ligt in een overwoekerde tuin, en ziet er eerder uit als een exclusieve massagesalon waar veel aan Bunga Bunga wordt gedaan. Vreemd gebeuren hier in dat Alphen. Over de geplaveide weg met kinderkoppen  lopen we door deze oude buurt. Hier staan nog een aantal fraaie waardevolle langgevelboerderijen die beschermd dorpsgezicht zijn. Volgende stop is een Mariakapelletje, die nog overal in het katholieke Brabant te vinden zijn.

Dan komen we in het gebied waar de ‘koningin van de groente’ volop wordt geteeld. Ik ben altijd gefacineerd geweest door deze vreemd uitziende witte staken met een kop erop. Opeens liggen ze in bosjes in de winkel met een touwtje erom, en waar veel geld voor gevraagd wordt. Het duurt vier jaar voordat er voor het eerst geoogst kan worden. Uit een aspergeplant groeien per seizoen 10 tot 15 asperges, die handmatig geoogst worden. Het blijkt dus dat het heel veel werk en toewijding kost om ervoor te zorgen dat wij twee maanden lang kunnen genieten van het ‘witte goud’. Nieuwsgierig heb ik nog wat weetjes opgezocht;

Het witte goud al 5000 jaar geleden is ontdekt in de buurt van Iran en Irak.

Asperges duizenden jaren geleden werden gezien als een lustopwekkend middel.

Prins Harry verzot is op de koningin van de groente, omdat het z’n haaruitval tegen zou gaan.

Asperges op een zonnige dag maar liefst 12 centimeter kunnen groeien.

De allerlangste asperge maar liefst 3,11 meter lang was, wat een joekel!

We lopen langs de aspergebedden en kijken bezorgd omhoog naar de lucht want het weer begint te verslechteren. Even kijken op weeronline, om 5 over 12 zouden we een bui op ons hoofd kunnen krijgen. Daar wachtten we niet op en gaan richting kerktoren, die als een baken boven het dorp uitsteekt. De kerk laat om twaalf uur zijn slagen over het dorp galmen wanneer we Alphen binnenlopen. Om precies 5 over 12 begint het te regenen. Wij komen droog bij de auto aan. Even later rijden we het dorp uit en laten de landerijen met het ‘witte goud’ achter ons.

1. Hannie Groen:
    3 april 2019
    Ik vond het geen spectaculaire wandeling maar je hebt er weer een leuke reportage van gemaakt.
  2. Annie:
    3 april 2019
    Bij Bunga Melati kun je wel heeel lekker eten!