Weerzien met Thassos!

8 juli 2020 - Thásos, Griekenland

Maandag 6 Juli

Kallyfitos laten we vroeg in de morgen achter ons. Het belooft een zeer warme dag te worden. Ik ben vol verwachting en een tikje nerveus. Hoe zal het weerzien zijn na bijna vier jaar? Toch bijna 18 jaar gewoond op dit meest noordelijke eiland van Griekenland. Maar op een gegeven moment was het voor ons weer tijd om verder te trekken en een andere droom te verwezenlijken. Het reizen met een camper..... Eerst nog een tussenstop van drie jaar in vestingstad Gorinchem, en sinds afgelopen Oktober wonen we nu zelfs in de camper.

We nemen de weg vanuit Drama richting Kavalla. Aan beide zijden van de weg vele velden met zonnebloemen. Sinds de tabaksindustrie is ingestort verbouwen de boeren nu zonnebloemen in plaats van tabak. We nemen de snelweg die boven langs Kavalla loopt, maar iets verderop verruilen we de dure tolweg voor de provinciale weg richting Xanthi. En nog wat later nemen we de afslag naar Keramoti waar de ferry’s naar Thassos vertrekken. In de vruchtbare delta van Keramoti wordt van alles verbouwd. We zien velden met mais, asperge’s, katoen en zelfs rijst.

In de verte doemen de bergen van het bij vele toeristen nog vrij onbekende eiland Thassos op. Het eiland heeft een sterke aantrekkingskracht voor wandelaars en de echte Griekenland fanaten. Kijk dus maar uit, het eiland heeft al bij veel mensen het hart gestolen. In Keramoti is het zoals altijd druk en chaotisch, maar we kunnen mee met de eerstvolgende ferry. We steken de acht zeemijlen in een half uurtje over en komen aan in de haven van Limenas tevens de hoofdstad van het eiland.

Griekse Adonis rijdt ons huis op wielen de ferry af. Het voelt als thuis komen, maar toch ook weer niet. Na vele bochten komen we aan op Golden Beach. Onze eerste stop is bij vriend Jannis en zijn vrouw Doukisa van Taverne Palude, gelegen in het straatje recht tegenover Camping Golden Beach. Heel fijn om ze weer te zien, en de eerste Tsipouro is een feit. Vriend Takis komt ook al snel en leidt ons naar het plekje waar we kunnen staan voor de komende weken. Vlak voor Papa Georgie’s weelderige moestuin met zijn heerlijkheden. Ik krijg gelijk een paar komkommers en tomaten in mijn handen gedrukt. Een welkom op zijn Grieks!

Begin van de avond kunnen we het niet laten, en gaan we op ons vertrouwde scheurijzer naar ons oude huis op de berg kijken. Herinneringen overspoelen me, hele gelukkige tijden meegemaakt maar ook wel eenzaam geweest. Het uitzicht over Golden Beach is nog steeds onvergetelijk. Degene die ons huis kochten gebruiken het alleen een maand in de zomer. En dat is te zien, alles is slecht onderhouden. We klimmen over het hek heen, Ary en Olga zullen ons dat zeker vergeven. We kijken rond en zijn nog steeds overtuigd dat we de juiste beslissing hebben genomen om ons huis en onze winkel The Beachshop te verkopen. We hebben veel geluk gehad, dat het ons gelukt is om midden in de Griekse/Euro crisis alles te kunnen verkopen. En we zijn redelijk ongeschonden aan een nieuw leven begonnen.

En nu zijn we hier en zo vrij, vrij.........

Dinsdag 7 Juli

De dagen beginnen vroeg om de latere hitte voor te zijn. Papa Georgie van 87 jaar is er ook alweer vroeg bij en duwt me weer wat net geplukte groenten in mijn handen. De verdere dag zijn we bezig om ons beter te installeren. We kijken uit op een stel overwoekerende olijfbomen en een kleine notenboom. De zee is maar vijfhonderd meter lopen vanaf hier. Hier houden we het wel een aantal weken uit. Het geeft ons de tijd om de geheimen van Thassos te gaan herontdekken. En wie weet kan ik een aantal van jullie inspireren om ook een bezoek te brengen aan deze Groene Smaragd in de Egeïsche Zee.

Woensdag 8 Juli

Ik open mijn ogen in de vroege morgen, en ik hoor de golven van de zee. Het is heerlijk fris buiten, bewolkt en niet zo heet gelukkig. Het eerste wat ik doe is naar de zee lopen, Golden Beach ontwaakt.

Wat later komt vriend Costa een espresso drinken en daarna vertrekken we naar het schilderachtige dorp Panagia. Onze eerste stop is bij Drakotripa (Drakengat), een grot nabij Panagia waar een stalactiet hangt in de vorm van een draak. We parkeren de brommer langs het steile weggetje, en duiken de groene wildernis in. Door een prachtige groene omgeving banen we ons een weg tussen manshoge varens en bramenstruiken. Overal ruist water en vlinders fladderen rond om ons heen. Door groene tunnels komen we na een klein kwartiertje uit bij de trap naar de grot. Het is aardedonker in de grot, nooit gedacht aan een zaklantaarn natuurlijk. Maar de telefoons brengen redding. Ik ga op zoek naar de draak, nou, wij hebben hem niet gevonden......of je moet heel veel fantasie gebruiken misschien. Maar het was een leuk wandelingetje door het groen.

Op het levendige dorpsplein van het traditionele bergdorp Panagia zien we veel oude bekenden. Wat later lopen we via een smal geplaveid straatje naar de bronnen die bovenin het dorp liggen. Vlakbij de bronnen staat de kerk van de Heilige Moeder. Nog hoger hebben we een prachtig uitzicht op de witte huizen in Macedonische stijl met de leistenen  dakpannen. In de verte lonkt Golden Beach naar ons, door de Grieken Chrissi Amoudia genoemd. Het is één van de mooiste stranden van Thassos, met drie kilometer prachtig zand om heerlijk van te genieten. Ons Weerzien met Thassos is begonnen!

1. Anja:
    8 juli 2020
    Prachtig Petra, wat lijkt me het heerlijk voor jullie om weer terug te zijn op Thassos! En ik geniet mee, door je verhalen en de foto's, wil er heel graag weer eens naar toe! Xx
  2. Petra Eleftheriadis:
    10 juli 2020
    Mooi hoor Anja, al die herinneringen!
  3. Frank:
    8 juli 2020
    Ziet er goed uit jongens. Leuk om het huis weer te zien. Patricia zal jaloers zijn op de zonnebloemen. Haar favoriete bloemen.
  4. Hannie Groen:
    8 juli 2020
    We hebben de leeftijd niet meer mee, anders zouden we jullie zo achterna willen vliegen naar ook ons geliefde Thassos, maar we genieten met jullie mee, met je verhalen en foto’s, liefs van Pa en Ma Groen.
  5. Petra Eleftheriadis:
    ❤️
  6. Rianne:
    8 juli 2020
    Ziet er prachtig uit zeg Petra... Wat zullen jullie weer genieten 😃. Kijk uit naar je volgende verslag... Stiekem beetje jaloers 🤭🤭🤭....
    Groetjes van de camping Wim en Rianne
  7. Petra Eleftheriadis:
    10 juli 2020
    Hoi Rianne, zo leuk dat jullie ons volgen! Groetjes aan je mannetje😁🙋‍♀️
  8. Rob en Adrie:
    8 juli 2020
    Hoi filos, Ruim 40 jaar geleden was onze eerste kennismaking met Griekenland het eiland Thassos. Door voormalig Joegoslavie en bij Kavala op de ferry. Gekampeerd bij Limari. Een hele belevrnis was een traditionrle trouwerij in Theologos waar we ook het mooie kerkhof hebben bewonderd. Ik heb altijd gezegd hier wil ik begraven worden. Daarna zo'n 35 - 40 x naar verschillende plekken in dit geweldige land, reizend met de camper. Je kunt onze belevenissen zien op de weblog camperreizen-rob-en-adrie.jouwweb.nl groet Rob en Adrie
  9. Petra Eleftheriadis:
    10 juli 2020
    Hoi Rob en Adrie, wat leuk dat jullie reageren! Ik ben wel bekend met jullie reisblog, altijd leuk om van andere reizigers de avonturen te lezen. Geniet van het mooie Frankrijk, en wie weet ontmoetten we elkaar ooit ergens. Groetjes Petra en Chris, wij gaan verder met Thassos ontdekken🚍😎
  10. Wilma:
    8 juli 2020
    Wat een leuk en interssant eiland ziet er gemoedelijk uit,mooi om al die vrienden weer te zien een echt thuiskomertje.
    De gewone mens en gelijk wat groente meegeven dat is echt thuis komen .Ook weer prachtige foto's daar geniet ik van.
    Heel veel plezier en gezelligheid 🍻🍷op Thassos 😍🍀
  11. Petra Eleftheriadis:
    Hoi Wilma, was leuk om je gisteren even op FaceTime te zien! 😆🙋‍♀️
  12. ANGELIQUE:
    9 juli 2020
    Leuk om alles weer te zien ik zie Chris helemaal opfleuren fijn geniet er maar van 😘
  13. Corrie Kuis:
    9 juli 2020
    Wij hebben weer genoten van het verhaal en de mooie foto's. Wij kregen er heimwee naar Griekenland van. Wij wensen jullie fijne weken op Thassos. Groetjes xxx
  14. Petra Eleftheriadis:
    ❤️
  15. Cees Hendrikse:
    9 juli 2020
    We hebben een ‘nieuwe’ reisverslaggeefster en fotografe ontdekt, chapeau. Dank je voor deze prachtige verhalen en foto’s, je hebt veel talent, en liefde voor Griekenland natuurlijk. 🥰
  16. Petra Eleftheriadis:
    10 juli 2020
    Dank jullie wel, ik ben gewoon een praatjesmaker......😊🙋‍♀️
  17. Petra Eleftheriadis:
    10 juli 2020
    Dank je, ik ben gewoon een praatjesmaker......😉🙋‍♀️
  18. Annet v gelder:
    9 juli 2020
    Leuk om al die bekende huisjes , strand , en jullie oude huis te zien.
    Ik denk natuurlijk weer aan de tijd dat ik daar met mijn zussen was.
    een herinnering om nooit meer te vergeten.
    Jullie heel veel plezier !!!!! groetjes xxxxx
  19. Petra Eleftheriadis:
    10 juli 2020
    Hoi Annet, was erg gezellig toen! Jullie een hele fijne zomer, liefs van ons😘🙋‍♀️
  20. Bertje Bert:
    9 juli 2020
    Top verslag, iedere keer weer geniet ik van je schrijfstijl. Gewoon keigoed Pippie. De foto's om te smullen. 👍👍
  21. Petra Eleftheriadis:
    Dank je, Bert! Ik maak altijd wel wat mee.....😉🙋‍♀️
  22. Konny:
    Now you both are 😊.
    We are sitting in the rain.
    I have seen the 🐲
  23. Petra Eleftheriadis:
    A little sweet dragon🐲 Greetings to Achim😘
  24. Laura Kuis:
    10 juli 2020
    Heel veel plezier in Thassos! Weer een mooi verhaal en mooie foto's!🤣
  25. Petra Eleftheriadis:
    12 juli 2020
    Gaat helemaal lukken! Groeten aan Berry😘🙋‍♀️
  26. Jannie:
    14 juli 2020
    wat een mooie foto.s komt bekend voor
    wat was het toch gezellig toen wij er waren .
    heel veel plezier en genieten maar
  27. Petra Eleftheriadis:
    16 juli 2020
    Was heel gezellig toen jullie er waren!!! 🥴🍷🍷