Yassou! Yassou!

3 juli 2020 - Kallifitos, Griekenland

Dinsdag 30 Juni

Vroeg in de morgen lopen we naar het centrum van het kleine vissersdorpje Villanova. We strijken neer voor een cappuccino en kijken uit over een charmante kleine haven. Het lijkt zelfs een beetje of we al in Griekenland zijn, maar we moeten nog even geduld hebben. In dit deel van Italië is de kustlijn nog redelijk ongerept met prachtige stranden, duinen en het blauw van de Adriatische Zee. De blikvanger van het dorp is het kasteel aan het haventje, gebouwd in de zestiende eeuw door de hertogin van Bona Sforza.

Een paar laatste boodschappen voordat we morgen de oversteek maken naar Griekenland. Bij de bakkersvrouw in de paninerie kopen we een paar stukken pizza voor de lunch. Bij een kleine groenteboer met een weelde aan groenten en fruit kopen we heerlijk geurende abrikozen en romaanse sla. Vandaag gaan we in de relaxstand, het is gewoonweg te heet om te bewegen.

Woensdag 1 Juli

Het verlangen om te vertrekken is groot, dus rond de klok van acht verlaten we Villanova. En een half uur later al rijden we het rommelige en stoffige Brindisi binnen. Rammelend over vreselijk slecht wegdek rijden we het industriegebied in waar de ferry’s vertrekken. Bij de terminal even inchecken en de QR-codes laten scannen. Dan nog door de douane, waar we een thermometer op ons gericht krijgen. We zijn wel wat verhit met 34 graden maar gelukkig geen verhoging..... dus gelukkig door. Het boarden ging redelijk gedisciplineerd, maar verder kunnen ze die Grimaldi Lines beter Gribus Lines noemen. Wij hadden geen keus, alles was al volgeboekt, maar niet doen dus. We hadden Camping on Board geboekt, niks ervan, we werden in de buik van die Gribusboot gepropt samen met nog een paar campers. Stelletje Maffiosi!

Met de prachtige tinten van de ondergaande zon varen we de haven van Igoumenitsa binnen. Het geeft onze aankomst in Griekenland een extra tintje van geluk. Eerst onze camper oppikken in de catacomben van dit Gribus schip. Eindelijk op Griekse bodem met een vertraging van drie maanden.

Ik zeg nog tegen Griekse Adonis; Nu gaan ze ons eruit pikken voor een Coronatest, en dat was ook zo. Risico gevalletje zeker, Nederland en Noord-Brabant dat kon niet missen. Één van ons was de klos, jullie raden zeker al wie dat was.😉 Chris kreeg een wattenstaafje in zijn keel, gegevens doorgeven en weg waren we.

Na een pizza en een wijntje ging het kaarsje uit, heel romantisch op een parking tussen de vrachtwagens.

Donderdag 2 Juli

Ik werd vroeg wakker van startende vrachtwagens, het belooft een bloedhete dag te worden. Wij starten ook direct, en rijden even later de Egnatia Odos (A2) op en tuffen in een aardig tempo goed door. Bij Kozani komen we in ‘berenland’, hier komen nog regelmatig beren voor in de uitgestrekte bossen. Een aantal kilometers verder worden we verrast door vele  lavendel-en zonnebloemvelden, het lijkt de Provence wel. Langs de metropool Thessaloniki met zijn meer dan 1 miljoen inwoners, hier heeft Chris een deel van zijn jeugdjaren doorgebracht.

Verderop gaan we van de snelweg af en nemen we de landelijke weg richting Rentina. In een klein dorp zien we op elke lantaarnpaal een groot nest met bijna uitvliegende ooievaarsjongen. De ouders hebben het er maar druk mee. Een noodstop voor een overstekende schildpad. Het is heet, heel heet, de temperatuur tikt 34 graden aan. We beginnen in de buurt van onze eindbestemming te komen het geboortedorp van Chris, Kallyfitos, gelegen vlakbij Drama.

Even pauze, de lucht zindert van de hitte. Een gonzend gezang geeft een zomers zuidelijk geluid. De Zangcicades geven een concert. Cicades leven het grootste deel van hun leven ondergronds. Ze zijn al zeventien jaar als ze eindelijk het daglicht zien, klaar om te paren. Ze hebben een trommelvel dat gespannen is tussen voor -en achterlijf aan de buikzijde. Door het op en neer te bewegen ontstaat het klikkende geluid. Hoe warmer het is, hoe beter de mannetjes hun best doen om de vrouwtjes te verleiden. Zijn daarom de mannen in de zuidelijke landen zo temperamentvol en zo charmant??

Socrates zei; Gezegend de cicaden, wier vrouwen nooit spreken!

Mijn Griekse Adonis heeft het dan toch wel slecht getroffen. Ik heb altijd wel wat te vertellen, en zijn moeder Anastasia is de schrik van de buurt met haar scherpe tong. Haar zonen vluchten het huis uit en noemen haar ‘verschrikkelijk’. Mijn Grieks/Amerikaanse schoonzusje heeft gezworen dat ze nooit meer langer blijft dan twee dagen. Ik noem haar Anastasia de Verschrikkelijke. Niet verder vertellen want ik ben al een hele slechte schoondochter.....

We blijven hier een paar dagen en maandag vertrekken we vanuit Kallyfitos de vrijheid tegemoet. En de groeten van Pippie!

* Even een mededeling aan Tineke Hoekstra en Arie Knol, leuk dat jullie je aangemeld hebben voor de mailinglijst. Maar jullie moeten de bevestigingslink nog een keer bevestigen. Die mail kan soms ook in de ongewenste mail zitten. 😊🙋‍♀️

1. Hannie Groen:
    3 juli 2020
    Als je komende dagen je schoonmoeder overleeft, dan komt alles goed, maandag op weg naar Thassos ik ben heel benieuwd hoe het daar is en hoe jullie het nu ervaren als toeristen.😎
  2. Ankie Breimer:
    3 juli 2020
    Met heimwee lees ik je verhaal, normaal zouden we net terug zijn van onze reis 3 maanden Griekenland, maar ja wat is normaal tegenwoordig. Heel veel plezier in jullie mooie Griekenland
  3. Petra Eleftheriadis:
    4 juli 2020
    Dank je, Ankie! Wij hadden ook liever in April gegaan, mooiste tijd in Griekenland. Nu erg warm, maar we gaan toch proberen leuke dingen te doen. Groetjes!
  4. Sos Frank Coppoolse:
    Rust kan je redden, Petra
  5. Petra Eleftheriadis:
    4 juli 2020
    Je weet toch dat ik een heel rustig persoontje ben......🥴
  6. Laura Kuis:
    3 juli 2020
    Wat ben ik jaloers op jullie! Prachtig allemaal. Ik wil ook weer weg.
    Mooi verhaal weer. Avonturen beleven dat is de bedoeling van het leven.😎🤣
  7. Petra Eleftheriadis:
    4 juli 2020
    Zo is het Laura, we moeten er zelf wat van maken. En je laatste kunstwerk, werkelijk bijzonder.....🤩
  8. Corrie Kuis:
    3 juli 2020
    Wat hebben wij een zin in Griekenland. Prachtige foto's en een mooi verhaal. Mari wil graag weten hoe lang dat varen duurt van Brindisi naar Griekenland. We genieten nu al van je verhalen. Veel plezier met schoonmoeder ha ha ha Het is maar een paar dagen.
  9. Petra Eleftheriadis:
    4 juli 2020
    Gelukkig wel! Ze achtervolgt me allemaal.......😅 Ongeveer 8 uur varen op de boot, maar tel er nog maar een paar uur bij op, met aan boord gaan en ontschepen. Morgen gaan we er al vandoor🙉nog niet naar Thassos maar wel naar iets moois denk ik.😘
  10. Loes Tjeerdema:
    3 juli 2020
    Oei! Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn om weer terug te zijn op jullie favoriete stek! Heimwee! Maar ook mooie herinneringen door jullie verhalen!
  11. Petra Eleftheriadis:
    4 juli 2020
    Hoi Loes, heel fijn om terug te zijn. Ik heb de maanden in Nederland goed gebruikt, om veel bijzondere plekjes in Griekenland te vinden. Dus kunnen we jullie daar ook van mee laten genieten..... Lieve groet🙋‍♀️
  12. Konny:
    4 juli 2020
    👍 Wieder sehr schön, dein Bericht. Das mit den Zikaden wusste ich noch nicht. Sehr interessant, auch so etwas mal zu erfahren.
    Hier am Ijsselmeer war es immer sehr stürmisch und die nächsten 3 Tage kommt auch noch Regen dazu.
    Lasst es euch gut gehen (auch bei Anastasia) 😉
  13. Wilma:
    4 juli 2020
    Hallo Petra en Cris hier ben ik weer,even een drukke week gehad, maar nu zit ik ontspannen je reisverhaal te lezen wel een drukte om met zo,n Ferry mee te gaan.
    Maar nu ben je op Griekse bodem ga er lekker van genieten want jullie hebben het verdiend,nog even een kleine tussenstop maar daar kom je ook wel doorheen
    Later lach je erom 🐉😂😂
    En leuke foto's
  14. Petra Eleftheriadis:
    5 juli 2020
    Morgen gaan we naar Thassos. Vertrekken vroeg, bloedheet. Alleen weer om aan de zee te vertoeven.....🌊🏖😎
  15. Harry:
    Fijn reisverslag!!

Harry
  16. Petra Eleftheriadis:
    Dank je, Harry! Leuk😊
  17. Tineke Hoekstra:
    Hoi Petra en Chris,
    Zo sta je in Kitzingen op een stampvolle camperplaats en een weekje later heerlijk onder de Griekse zon... We genieten van jullie verhalen en de mooie foto’s. We zijn benieuwd waar de vrijheid jullie gaat brengen! Wij vertrekken morgen uit Kato Gatzea. Waarheen weten we nog niet. Er zijn vast nog mooie avonturen te beleven!
    Liefs uit het blauwe busje!
  18. Petra Eleftheriadis:
    Hoi Arie en Tineke,
    Jullie zitten er heerlijk bij in Kato Gatzea. Wij waren daar afgelopen herfst, morgen vertrekken we naar Thassos. Ben benieuwd wat jullie uitzicht is morgen....Ik heb me ingeschreven op jullie mailinglijst, heb 1 binnengekregen, laatste twee niet🥴 Misschien heb ik wel iets verkeerds gedaan🤷‍♀️ En erg leuk dat jullie ons volgen! Wat een pech in Noord- Macedonië, begrijp niet dat ze het eerst vrij geven en dan de grens weer sluiten. Gisteren op de Griekse televisie 15 km. file voor de Bulgaars/Griekse grens, zijn jullie toch nog vlot binnen gekomen.....Bij ons ging het snel van de boot af. Hele fijne tijd, en ik blijf uitkijken naar een blauw busje.....🙋‍♀️🚍🇬🇷
  19. Tineke Hoekstra:
    6 juli 2020
    Hoi Petra,
    Dat je niet alle berichten via de mailinglijst binnenkrijgt, zal wel aan het template van WordPress liggen: we hebben op 1 juli gepubliceerd en schrijven daaronder telkens onze nieuwe belevenissen van deze maand. Wellicht dat je daarom maar 1 bericht hebt gekregen? Als je gewoon naar hetblauwebusje.com gaat, kun je waarschijnlijk alles wel lezen.
    Poeh! 15 kilometer file?! Dan zijn wij er inderdaad nog goed voor weggekomen.

Veel plezier op jullie geliefde Thassos! We zijn benieuwd naar jullie oude herinneringen en nieuwe belevenissen😀
  20. Petra Eleftheriadis:
    7 juli 2020
    Hoi Reizigers,
    Jullie veel plezier in het mooie Delphi, ook snikheet zeker. Dat vind ik zo mooi van het buiten het hoogseizoen reizen, veel meer zin om plaatsen te bezichtigen omdat het niet zo warm meer is. Wij zijn op Thassos aangekomen, ons geïnstalleerd bij vrienden op een stukje grond. De ochtenden willen we gebruiken om het eiland stukje en beetje weer te herontdekken en de middagen heerlijk bij zee. Geniet......😅🙋‍♀️
  21. Cees Hendrikse:
    6 juli 2020
    Prachtig verslag van jullie reis. Wij reizen op deze manier een beetje met jullie mee.
    Wij zitten hier nog op camping ‘het genieten’ waar het nog steeds nat ,koud en stil is. Dus een beetje jaloers zijn wij wel op jullie. Geniet maar lekker allebei. 😎
  22. Petra Eleftheriadis:
    7 juli 2020
    Hoi Cees,
    Wat leuk om wat van jullie te horen. We zijn nu op Thassos aangekomen , het eiland waar we lang gewoond hebben. Dat gaan we de komende weken herontdekken. Dus jullie kunnen met ons meereizen..... Lieve Groet Chris en Petra.