De wonderlijke wereld van Museum De Pont!

13 maart 2018 - Gorinchem, Nederland

Dinsdagmorgen vroeg, de regen klettert tegen de ramen, dus dat wordt niet wandelen vandaag. Tijd voor plan B. Een paar uurtjes later rijden we door de grauwe en grijze straten van Tilburg. Ik ben geen fan van Tilburg, maar de stad heeft een paar prachtige museums. We zijn op zoek naar een parkeerplek vlakbij Museum De Pont. Die vinden we op de parkeerplaats van de Aldi, niet wetende dat we hier nog iets spannends gaan meemaken. Maar daar later meer over. We lopen langs het Wilhelminapark, en ik schiet direkt een paar leuke foto's van een stel kauwen in de oude bomen.

Museum de Pont is een museum voor hedendaagse kunst. Stichter en naamgever van het museum is de jurist en ondernemer Jan de Pont. Hij bepaalde kort voor zijn overlijden dat een deel van zijn vermogen moest worden ingezet ter stimulering van de hedendaagse beeldende kunst. Dit resulteerde in de opening van het museum in 1992. De collectie omvat zo'n achthonderd werken van ongeveer tachtig nationaal en internationaal bekende kunstenaars.

We lopen nieuwsgierig rondkijkend de eerste gangen in, we zien al direkt een bijzonder figuur in de gang staan met een zak over zijn hoofd. Verderop een houten stekelbal, en vele andere aparte vormen van kunst. Dan komen we in een grote ruimte  waar de prachtige foto's hangen van Rineke Dijkstra. Zij brak internationaal door met indrukwekkende portretreeksen. Het bekendst is de serie Strandportretten. En ze zijn mooi, heel mooi. Het museum is ook heel licht, het gebouw was vroeger een wolspinnerij. En de vele wolhokken zijn omgetoverd tot intieme kleine expositie ruimtes.

We komen aan in een hele grote ruimte, waar in het midden de stenen cirkel ligt van kunstenaar Richard Long. Aan de wanden hangen imposante kunstwerken, waar je je eigen klein bij voelt. Tijd voor een lunchje, we moeten even bijkomen van al die aparte kunstwerken. Daarna gaan we weer verder op onderzoek, Moederlief gaat de binnenkant van een honingraat verkennen, het geurde er zelfs naar bijenwas. We komen ook nog een paar ruimtewezens tegen, en een paar opvallende borsten.  De sky mirror sculptuur van Anish Kapoor was het volgende object wat we tegen kwamen. Het leek wel een lachspiegel. Zachtjes aan komen we weer uit bij ons beginpunt. Ik vond het een verrassend mooi museum, driemaal per jaar worden er wisselende tentoonstellingen georganiseerd. Dus er is altijd wel weer iets nieuws te zien.

Richting auto lopend zegt Moederlief, ik wil nog even naar de Aldi voor een paar boodschapjes. We staan af te rekenen bij de kassa. Ineens stormt er iemand langs de kassa, met een medewerker van de Aldi er achteraan. Daar moest Uw Razende Reporter Pippie meer van weten natuurlijk.We lopen naar buiten richting auto. Maar daar was een soort vechtpartij aan de gang. Moederlief loopt naar de auto, maar ik sluip net als een echte persfotograaf dichterbij en maak mijn Boven op het Nieuws foto. We konden ook niet vertrekken want ze hadden de parkeerplaats afgesloten. De medewerker had hulp gekregen en de politie arriveerde al snel. En de dief werd afgevoerd. Hé Hé wat een zinderende belevenissen weer, we reden ook prompt nog twee keer verkeerd voordat we Tilburg uit waren. Dus als jullie ook iets leuks en spannends mee willen maken. Gewoon op een doordeweekse dag naar het museum gaan!

1. Corrie Kuis:
    15 maart 2018
    Mooi en spannend verhaal. Zo beleef je nog eens wat op een regenachtige dag.
    Wanneer komt je eerste reis en avonturen boek? Hartstikke leuk.
  2. Hannie Groen:
    Spannende aflevering Pip.
  3. Petra Eleftheriadis:
    Hoi , Ome Mari en Tante Corrie
    Ging niet helemaal goed met de foto's , nu staan ze er allemaal op! Zo leuk dat jullie altijd kijken!
  4. Annie:
    15 maart 2018
    Spannend verhaal! Ik ben een regelmatige bezoeker van De Pont! Heel goed beschreven Petra, leuk om te lezen!!
  5. Angelique:
    15 maart 2018
    Zo maak je nog eens iets mee, pippie speurneus
  6. Anja:
    15 maart 2018
    Mooi verhaal en prachtige foto's! Ga het museum onthouden, ziet er zo mooi uit :-) En wat een gezellig dagje weer!
  7. Hennie Kuis:
    17 maart 2018
    Een heel mooi museum en wat een rare belevenis hebben jullie weer mee gemaakt
    Spannend verhaal.