Op Zoek naar Koelte……en Lake Polifitou!

2 juli 2021 - Rymnio, Griekenland

Donderdag 1 Juli

Ik heb lichtelijke stress, in geen weken heb ik een verhaal geschreven….kan ik het nog wel? Maar ik ga het gewoon weer proberen. Jullie zullen het wel begrepen hebben, we zijn weer in Griekenland. Zelfs al twee weken, we hadden wat persoonlijke zaken af te handelen en nu zijn we er weer helemaal klaar voor…..om onze ontdekking van Griekenland voort te zetten.

Al vroeg liet de Opper-haan van het dorp Kallyfitos zich horen, hij kraaide zich helemaal schor. Wij rolde uit ons camperbed en rond een uur of acht verlieten we Griekse Adonis zijn geboortedorp. Bij Asprovalta kijken we nog of we ex-narcotica agent Antonius zien rijden op zijn bromfiets met zijn pistool onder zijn zadel….Wat was dat weer een leuke ontmoeting vorig jaar op het strand bij Asprovalta….We tuffen richting Lake Volvi en bij Apollonia slaan we linksaf. Het komende uur volgen we een landelijke route richting Thessaloniki. Velden met het vrolijke geel van de zonnebloemen, maar ook vele mais en graanvelden passeren we met de camper. Bij Riza begint de weg te klimmen en de camper gromt van genoegen….

We passeren het dorp Agios Prodromos, beroemd om zijn souvlakia gegrild op houtskool. Bij Galatista wordt het landschappelijk minder mooi, druk en stoffig, we naderen de metropool Thessaloniki met zijn meer dan 1 miljoen inwoners. Tussen Thermi en Perea ligt het vliegveld van Thessaloniki en daar vlakbij op een parking aan het strand ontmoeten we de “Gezellige Brabanders”. Vorig jaar leerden we Arjan en Miranda kennen op Boza Beach in het zuiden van de Peloponnesos. Overlander Truck Big-Toy is nog indrukwekkender geworden, er hangt nu ook nog een boot van zes meter achter….

We hebben een hele leuke dag en avond en de Tsipouro vloeit rijkelijk, het bleef nog lang gezellig….

Vrijdag 2 Juli

Enigszins brak staan we op…..Nee, het lag niet aan de drank😉, het was een onrustige warme nacht met veel lawaai….Uiteindelijk verplaatsen we de camper een stuk verderop langs de zee. Bijtijds vertrekken we, uitgezwaaid door Arjan en Miranda en de volgende afspraak is al gemaakt. We nemen de Ringroad rond Thessaloniki, die zeker 30 kilometer lang is.

We volgen de weg een stukje richting Edessa, we zijn op zoek naar koelte…..het is vreselijk warm op het moment in Griekenland en dat is niet echt ons ding. De temperatuur loopt iedere dag richting de 35 graden of meer…..Een stukje voor Pella nemen we de afslag richting Veria, deze stad is bekend om zijn boomgaarden met perziken, nectarines en appels. Maar we passeren ook velen katoen en rijstvelden. Voorbij Veria begint het grote genieten…..we gaan klimmen. Langs de oude National Road is het genieten, het lijkt wel of we in de Provence rijden. In dit stukje Griekenland zien we het prachtige paars van lavendelvelden, zo mooi!

Een stukje voor Kozani bij Drepano slaan we linksaf richting het stuwmeer Lake Polifitou en daar krijgen we absoluut geen spijt van. Het meer is ontstaan door een aanleg van een dam in de Aliakmonas River, de langste rivier van Griekenland met zijn 324 kilometer. En hier wordt nu de belangrijkste waterkrachtcentrale van het land geëxploiteerd. Je kunt hier zwemmen, vissen en kamperen. Het is werkelijk waar een verbazingwekkend mooi meer….Zo blauw, zo blauw…

Nieuwsgierig naderen we het meer en bij het dorpje Neraida rijden we de Hoge Brug van Servia op, het is de één na langste brug van Griekenland namelijk 1372 meter. Na Servia rijden we door een aantal kleine dorpjes met als bonus de ooievaarsnesten op de elektriciteitspalen. Bij het dorpje Rimnio slaan we net voor de brug linksaf. Dan een stukje rechtdoor en op een gegeven moment zie je aan je rechterhand een bord met een rode pijl. Je komt dan in een prachtig gebied met vele grote Platanenbomen vlakbij het meer. Werkelijk een geweldige plek voor camperaars om te staan….

Tijd om in de relaxstand te gaan. Later nog een pasta met een glaasje wijn en het leven is weer zoet……

2 juli 2021
    Mooi meer , en heerlijk plekje met schaduw geniet er van 😘
    4 juli 2021
    Dank je! Die schaduw hebben we nodig….😅☀️💕
  3. Jelle:
    2 juli 2021
    Zo, dat is weer even genieten! ( van het verslag )
    4 juli 2021
    Dank je! Jullie ook een mooie tijd….
    2 juli 2021
    Nou het is je weer gelukt hoor, mooi verhaal en leuke foto’s. 😘
    4 juli 2021
    Dank je! Jij weet hoeveel werk het is….😘
  7. Harry:
    2 juli 2021
    Lekker verslag weer, ik krijg direct heimwee naar de vijf weken die ik in Griekenland was.
    Geniet van je avonturen.
    4 juli 2021
    Dank je! We gaan ons best doen….
    2 juli 2021
    Zo, we zijn weer met jullie op reis en genieten mee van je verhalen en mooie foto's, we zijn benieuwd wat we weer met jullie zullen meemaken, veel plezier en Chris veilg rijden tussen de lijntjes.🚍😎
    4 juli 2021
    Hij rijdt goed….geen zorgen! Liefs van ons♥️
    2 juli 2021
    Je hebt het niet verleerd Petra leuk verhaal en mooie foto's
    Eindelijk op weg naar heel veel mooi's en gratis warmte 😃
    Wat zag ik aan Cris hij heeft een sikje laten staan het staat wel leuk (valt hij niet zo op bij de geitjes ) oei zeg dat maar niet 😂
    Nog veel rijplezier dan hebben wij dat ook .
    Wilma 👍🍀🍸🍸🍸🍸🍸🍸🍸🍸🍸🍸😏
    4 juli 2021
    😂😂😂….te lui om te scheren….🙄
    3 juli 2021
    Wat mooi!!!!!!! We zijn jaloers hoor. Als we alles zo weer zien kan ik wel janken. Nog een hele fijne verdere reis en veel plezier. En niet te veel TSIPOURO ha ha.
    4 juli 2021
    Ik niet hoor…Griekse Adonis dat weet ik zo net niet….🥴
  15. Tineke Hoekstra:
    Hoi Petra en Chris,
    Wat leuk om te lezen dat jullie alweer in Griekenland zijn! We gaan jullie avonturen zeker weer volgen. Wij hopen binnenkort met ons blauwe busje - over land - ook die richting uit te gaan. Wie weet zien we elkaar nog. Heel veel plezier gewenst!
    Arie & Tineke
    7 juli 2021
    Hoi Arie en Tineke, wat leuk dat jullie ook weer gaan…. Ik zal jullie zeker volgen. Zou leuk zijn om elkaar ergens te ontmoeten….Wie weet….Hele fijne tijd in het zo afwisselende Griekenland!
  17. Henri Van den Bossche:
    6 juli 2021
    Hey Petra , <Sherlok Holmes> hier he ... ik heb je al proficiat en mooie reis gewenst in de groep <Griekenland met de camper> , maar daar verdwijnt alles na een tijdje en dit hier is je persoonlijk dagboek ... hierin staat bijna je hele leven ! ('k hoop dat hier een <back up> van is) .. zo komt mijn naam hier ook eens tevoorschijn en kan je later als je hieruit voorleest aan je kleinkinderen zeggen <kijk hier , nog iets van die rare Belg> ... en nu moest hier nog een lachend emotikoneke achter , maar hoe doe je dat hier ? (is dat van die anderen allemaal via de smartphone gedaan misschien ?)
    have a good trip , enjoy , beautiful pictures , good meals wine and ofcourse Tsipouro ! , love Adonis and keep on Rockin in beautiful Greece ...
    7 juli 2021
    Dank je, Henri voor je mooie woorden….🙏😊
  19. Jannie:
    10 juli 2021
    fijn dat jullie weer onderweg zijn
    het zijn weer prachtige fotos we zullen weer genieten
    veel plezier en goede reis
    11 juli 2021
    Dank je wel! We zullen proberen er iets leuks van te maken….😊