Op zoek naar het orakel van Delphi!

15 november 2019 - Pallíni, Griekenland

Al vroeg in de morgen stuurt mijn Griekse Adonis de neus van de camper richting een prachtig landschap vol met bergen en olijfbomen. Hier komt de geschiedenis van het oude Griekenland tot leven. Aan de voet van de berg Parnassos ligt één van de belangrijkste archeologische sites van Griekenland namelijk Delphi. De omgeving is indrukwekkend en mysterieus. Dus een ideale verblijfplaats voor het orakel.

Het orakel van Delphi bepaalde voor lange tijd in de geschiedenis de lotsbestemmingen van de Griekse wereld. De tempel van Apollo, was het centrum van de waarzegster. Bekende en minder bekende Grieken kwamen naar de tempel toe voor aanwijzingen wat de toekomst voor hen in petto had.

Gelukkig waren we vroeg en konden we de camper voor de deur kwijt. We beginnen aan de klim naar boven. Ja, die Oude Grieken wisten hun plekjes wel uit te zoeken. Gelukkig zijn we de hele toeristenbups nog voor en kunnen we ongestoord tussen de oude zuilen en tempelbrokstukken door wandelen. Boven bij het theater heb je een grandioos uitzicht over de opgraving en de bergen. In het theater was plaats voor 5000 personen, wij klimmen nog verder naar boven. En komen uit bij de ruïnes van het stadion waar de Pythische spelen elke vier jaar werden georganiseerd. De renbaan is 178 meter lang. Het wordt steeds drukker, een groep kwebbelende Japanse toeristen roepen ons vriendelijk gedag. Ze zijn grappig.

Tijd voor het museum. Dat mogen jullie zeker niet missen. In één woord fantastisch! Na dit culturele bezoek, gaan we weer verder over de prachtige route door de bergen. We passeren Aráhova, ik keek mijn ogen uit. Dit charmante bergdorp is een waar wintersportoord, met volop taverne’s, hippe café’s, luxe giftshops en bontwinkels. Een bezoek waard, maar wij rijden door. Via Livadia en Thiva zakken we af over de E962 naar beneden en gaan richting Pórto Germenó. Laatste stukje van de route, landschappelijk heel mooi. Uitgestrekte dennenbossen, zoveel verschillende tinten groen, uitzonderlijk mooi.

De camper parkeren we aan een klein grindstrand, mooi plekje. Wij staan goed voor de regen die vannacht en morgen gaat vallen. En dat orakel, dat hebben we niet gevonden. Wat de toekomst ons brengt? De tijd zal het leren.

Woensdag 13 November

De regen tikt gezellig op het camperdak tot drie uur ‘s middags. Griekse Adonis ging naar het café, zoals alle Griekse mannen dat horen te doen. Lekker rustig.

Later in de middag nog prachtige foto’s gemaakt van de aparte rotskust. Alles is uitgestorven, de verlaten vakantiehuizen wachten op de volgende zomer. Maar wat een leuk dorpje Pórto Germenó, omringd door de bergen en ontelbare dennenbomen. Op het eind van de kustweg komen we uit bij een apart huis. Het lijkt wel een piratenfort, een hoge uitkijktoren torent boven de muren uit. Aan de linkerkant een mini-kerkje, ik ga op onderzoek uit, nieuwsgierig natuurlijk. Op slot, maar ik kan wel over de muur heen kijken. Ik kijk recht tegen een grijnzende schedel van een of ander beest aan, schrik me rot. Vreemd gebeuren hier!

Over de rotsen klauteren we terug. Ik neem nog een kijkje in het simpele kerkje aan zee. Tot mijn verrassing nog een aantal oude fresco’s uit 1848. Later nog een spectaculaire wolkenlucht, het lijkt of de hemel in brand staat. Mooi afscheid van deze dag!

Donderdag 14 November

We verlaten dit mooie plekje. Een aanrader als je van rust en een prachtige omgeving houdt. Een smalle slingerende weg met U-bochten brengt ons in het gehuchtje Psatha, wat gevlochten riet betekent. Het dorpje is helemaal omring door rietvelden. We moeten wat boodschappen hebben wat we in het volgende grotere dorp Alepohóri vinden. Bij de haven krijgen we een maaltje verse vis van een vriendelijke Griek.

Bij Megara volgen we de drukke kustweg richting Kórinthos. Maar wij slaan af richting Loutraki, wat bekend is om zijn therapeutische kuuroorden. Daarna wordt de route weer landschappelijk erg mooi. We zijn op weg naar Lake Vouliagmenis wat wordt omringd door de mooie Aleppo- pijnbomen. Hier zijn we van plan om een aantal dagen te blijven staan. Vanaf het dorpje Perahóra klimmen we en daarna dalen we af richting het zoutwatermeer. Langs een smal weggetje komen we uit bij een parking bij een restaurant aan het meer. We worden hartelijk begroet door Noorse camperaars die hier al twee weken staan. Hier gaan we ons wel een paar dagen vermaken.

1. Wilma:
    15 november 2019
    Wat een prachtige natuur en dorpjes en mooie foto,s het kan niet op heerlijk om dit te lezen en te zien.
    Het lijkt wel of we zelf in Griekenland zitten,je maakt er iedere keer zo,n mooi verhaal bij dank je wel Petra en de groetjes aan je adonis 👍🍀😍
  2. Petra Eleftheriadis:
    19 november 2019
    Hoi Wilma,
    Zo leuk dat je ons nog steeds volgt! Dat geeft ook een kick om er elke keer weer iets leuks van te maken. Groetjes van ons😘🇬🇷🚍
  3. Oppermuts:
    15 november 2019
    Vele herkenbare foto's in Delphi toen wij jaren geleden met de caravan in Griekenland waren, alleen jouw foto's zien er mooier en profesioneler uit, prachtige omgeving en natuur, geniet verder, groeten van je pa en ma
  4. Corrie Kuis:
    In een woord GEWELDIG MOOI. Wij reizen mooi mee met jullie. xxx
  5. Petra Eleftheriadis:
    19 november 2019
    Dat vinden wij harstikke leuk dat jullie meereizen! 😘🇬🇷🚍