Zon, Zee............Poros!

28 oktober 2017 - Póros, Griekenland

Kalimera Griekenland! Eerst maar eens kijken waar we beland zijn vannacht, gisterenavond waren we enigszins versufd. Nou, het valt helemaal niet tegen, keurig schoon appartementje, groot balkon met prachtig uitzicht over de zee. Hangt wel een electriciteitskabel voor maar een kniesoor die daar oplet, we zijn in Griekenland toch!! We hebben 2 kopjes, 2 bordjes en 2 verbogen vorken dus de keukeninventaris voldoet ook aan alle eisen dus alles is compleet.

We gaan lopend de heuvel af richting Porosstad en met ons vele Griekse gezinnen. Het is namelijk Ochi-dag,deze dag is een Nationale feestdag voor de Grieken. Op 28 oktober 1940 vielen de Italianen Griekenland binnen. Griekenland wilde zich niet overgeven en dictator Ioannis Metaxas zei resoluut Ochi! (Nee!) tegen Mussolini van Italië. Deze dag wordt gevierd met parades en marsmuziek.

We zitten eerste rang met een klein ontbijtje en slaan de pantoffelparade gade. Weer verkwikt lopen we langs de haven op zoek naar een brommerverhuur. We moeten vervoer hebben om alle uithoeken van het eiland te kunnen bereiken. Ik kijk een beetje rond en mijn oog valt op een rek bij een souveniers winkel. Opeens heb ik een brok in mijn keel en wordt ik emotioneel, de herrineringen aan de winkel op Thassos komen ineens aan de oppervlakte. Blijkbaar toch nog onverwerkte gevoelens, het was wel echt mijn ding, mooie produkten, stylen, kleding en het was ook een prachtige zaak. Maar het weegde niet op, tegen de lange uren, stress en hitte en dan gaat gezondheid toch voor.

We vinden een brommer voor twaalf euries per dag. Ik klauter achterop en we scheuren er vandoor. Poros is prachtig, de zon schijnt, de zee is blauw, het mooie groen van de dennenbomen, we zijn gelukkig!

We zien een bord Temple of Poseidon, dus Chris is niet meer te houden. Slingerend volgen we de ene bocht na de andere en komen steeds hoger. We lopen even rond bij de archeologische site maar er zijn bitter weinig resten over van de tempel. Daarna nemen we een klein weggetje wat uitkomt bij Vagionia Beach. Op de terugweg komen we enkele paarden tegen terwijl we ezels zouden verwachtten. Donkere wolken pakken zich samen boven het vaste land en we krijgen ook ernstige honger en dorst verschijnselen.

Na nog een overstekende schildpad gered te hebben arriveren we weer in Porosstad. De restaurants zitten vol met etende Griekse gezinnen en wij voegen ons ook daarbij. Toen was het tijd voor een kleine siësta, waarna we ontwaakte met stromende regen en wind.Om 9 uur nog even een crépe gaan eten en vliegensvlug weer terug want het was flink afgekoeld door de regen. Het boze oog heeft ons vandaag niet gevonden, het was een mooie dag!

1. Angelique:
    29 oktober 2017
    Ziet er geweldig uit geniet maar lekker groetjes van je zusje xxx
  2. Hannie Groen:
    29 oktober 2017
    Om 8 uur vanmorgen het eerste op de ipad gekeken en ja hoor een nieuwe aflevering stond er al weer op. Ik hoop dat jullie het mooie weer kunnen vasthouden, het is een mooi eiland, geniet verder van jullie vakantie.
  3. Corrie Kuis:
    29 oktober 2017
    Geweldig hoor wij krijgen als we dat zien wel heel erg heimwee naar Griekenland. Ons liefste vakantie land. nog heel veel plezier daar.